Kia EV6: 1e rij-indruk

Kia's nieuwste EV slaat een frisse richting in

Foto('s): KiaKia EV6 op Nederlands Kenteken
Foto('s): KiaAchterkant Kia EV6
Foto('s): KiaNeus Kia EV6
Foto('s): KiaZijkant Kia EV6
Foto('s): KiaInterieur Kia EV6
Foto('s): KiaFrunk van de Kia EV6
Kia EV6 op Nederlands Kenteken
Achterkant Kia EV6
Neus Kia EV6
Zijkant Kia EV6
Interieur Kia EV6
Frunk van de Kia EV6

TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV6. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Kia EV6
Uitvoering: Plus 77,4 kWh
Locatie: Marbella
Weersomstandigheden: 24 graden en zonnig

Wat is dit precies?

De Kia EV6, de eerste volledig als EV ontwikkelde auto van het merk. Hij staat op hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.

Wat is er zo bijzonder aan de Kia EV6?

Onder meer dat ie op 800 volt draait, supersnel kan laden (10 tot 80 procent in 18 minuten) en dat ie over vehicle-to-load-capaciteiten beschikt. Je kunt ’m dus gebruiken om energie terug aan de grid te geven of om er andere dingen mee op te laden. Nu vooral geinig, ooit vast erg handig.

Hij ziet er ook bijzonder uit.

Ja, Kia is een nieuwe designrichting ingeslagen: nieuw logo, nieuwe lijnen. De EV6 is minder extreem dan z’n Hyundai-broertje, maar nog altijd een opvallende verschijning. Vooral dat achterlicht dat ook dienstdoet als spoiler vinden we leuk gevonden.

En vanbinnen?

Veel ruimte, twee schermen, een paneeltje dat dienst kan doen als radio én als airco. Nogal vlakke stoelen, een zwevende middenconsole, vriendelijke kleuren en materialen. De Kia EV6 steekt mooi in elkaar, al vergt de bediening van z’n infotainment wat oefening. Uiteraard zijn er rijhulpjes en connectiviteit te over.

Hoe rijdt de Kia EV6?

Kia besteedde veel aandacht aan het onderstel. De EV6 moest allesbehalve braaf worden in z’n weggedrag, en dat is wonderwel gelukt. Speciaal ontwikkelde dempers houden z’n gewicht mooi in toom en z’n achterkant reageert zelfs levendig en brutaal als we ’m door de bergen smijten. Extreem snel is deze versie met enkele motor niet (0 naar 100 in 7,3 seconden), maar plezierig is ie zeker. En efficiënt: volgens WLTP-opgave kan ie 528 kilometer ver komen.

In wat voor versies komt de Kia EV6?

Je kunt nog een kleinere accu krijgen: de Nederlandse vanafprijs is 44.595 euro. De versie die wij reden, kost 52.095 euro. Dan is er een AWD-versie met twee motoren en 325 pk (0 naar 100 in 5,2 seconden), die kost minimaal 54.595 euro. Straks volgt nog de uitsmijter, de EV6 GT, met 585 pk en een prijs van 63.595 euro.

Lees onze rijtest van de Kia EV6 in TopGear Magazine 197, vanaf 28 oktober in de winkel!

Reacties
  1. Henk k zegt op 14 oktober 2021 om 18:50:

    Henk 1,
    Als je geen andere argumenten hebt dan dat je VW-fan bent, onthou je dan alsjeblieft van kommentaar, lees je eens eerst goed in zodat je deze auto’s echt op hun kwaliteiten kunt vergelijken!
    Op onzin zitten we als echte auto liefhebbers niet te wachten!!!

    • Peter W zegt op 15 oktober 2021 om 10:16:

      Henk k, als je enige ‘argument’ richting de andere Henk is dat hij een VW-fan is, reageer dan gewoon niet want dat slaat nergens op. De redenatie van de andere Henk klinkt mij juist erg logisch.

  2. Dilano zegt op 14 oktober 2021 om 13:25:

    Aiiii lelijk!! Bijna zo lelijk als Tesla! Mij niet belllluuhhhh

  3. Henk zegt op 13 oktober 2021 om 21:26:

    Veel beter dan een Tesla 3 die de directe concurrent zal zijn qua prijs. Voor minder geld krijg je echter een auto van vergelijkbare grootte en bereik met een Skoda Enyaq en een VW ID4. Die zien er beide ook een stuk beter uit. Ik zou deze dus passeren vanwege dezelfde reden als waarom Tesla nauwelijks nog verkoopt.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken