
Zodra jij op het kantoor je eerste kop koffie zet, is jouw auto in de toekomst al zelfstandig vertrokken om helemaal autonoom een dag als taxi rond te rijden. Op het moment dat je je auto niet gebruikt, levert hij geld op. Zo ver zijn we voorlopig niet en nu kost een auto vooral heel veel geld. Per kilometer moet je niet alleen de brandstofkosten rekenen, maar ook de afschrijving en het onderhoud. En daar betaalt je baas niet genoeg voor, zo meent de Vereniging Zakelijke Rijder (VZR).
Momenteel mag de baas jou 23 cent per kilometer geven zonder dat de Belastingdienst daar iets van vindt. Je mag meer krijgen, maar dan moet daar belasting over betaald worden. Veel werkgevers houden daarom de 23 cent aan. Met alle huidige kosten die bij een auto komen kijken, moet de onbelaste kilometervergoeding minimaal 28 cent per kilometer zijn voor de kleinste auto’s. Dan hebben we het over een Toyota Aygo of Dacia Sandero.
Voor een Polo moet de kilometervergoeding al hoger zijn
Bij auto’s die nieuw 25.000 tot 45.000 euro kosten, zou de kilometervergoeding al 36 cent moeten zijn. Een Volkswagen Polo valt al in deze categorie. Bij nog duurdere auto’s vindt de VZR zelfs dat de baas 50 cent per kilometer moet lappen om alle kosten te dekken. Dat is dus meer dan het dubbele van wat de meeste werkgevers nu betalen.
‘Bovendien draag je, als eigenaar van de auto, het volledig risico van het gebruik van de auto en daarmee ook de kosten voor de verzekering, het onderhoud en de afschrijvingen. Het is daarom niet meer dan reëel dat ook hiervoor een bijdrage wordt opgenomen in de vergoeding die door de werkgever wordt bepaald’, zo meent de vereniging.
Lees ook: Zoveel betaalt je buurman per maand voor zijn leaseauto
De genoemde bedragen dienen als handvatten om naar de baas toe te stappen en om over een redelijkere kilometervergoeding te praten. Nogmaals: de baas mag je gewoon meer cent per kilometer geven, maar daar moet dan belasting over betaald worden. Het zal voor de werkgever dus nóg wat duurder worden dan die 28, 36 of 50 cent. Je kunt natuurlijk ook om een NS-abonnement vragen.
Piet heeft op 6 februari 2025 geschreven:
Ook als je niet met de auto gaat betaald je werkgever te weinig hoor 😉
Faalhaas heeft op 5 februari 2025 geschreven:
“De Baas” wat is dat nu weer voor een 1976 PVDA term. Een hond heeft een baas. Mensen niet.
Floris heeft op 8 februari 2025 geschreven:
Leg dat je werkgever maar uit, dan zal het antwoord waarschijnlijk zijn “als het je niet bevalt, donder je maar op”.
Een hond heeft een baas en die baas zal er hopelijk alles aan doen om te zorgen dat de hond niets te kort komt, omdat de baas weet hoe waardevol de hond voor hen is.
Dus dat is het verschil tussen een werkgever en een baas. Het verschil tussen een werkgever en een hond.
M.C. heeft op 4 februari 2025 geschreven:
Auto eigenaren zijn koeien die uitgemolken worden. Waarom emigreren zoveel mensen naar het buitenland? Afgelopen tientallen jaren was dat nooit zo hoog als de laatste paar jaren. Iedereen die het kan veroorloven gaat weg.
@M.C. heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Er komen nog altijd veel meer mensen naar Nederland toe dan dat er weg gaan. De meerderheidhiervan zijn kenniswerkers die onmisbaar zijn voor onze economie en geen asielzoekers, voordat er gelijk allerlei onderbuikonzin gaat komen als reactie. Je argument dat iedereen weggaat, is echt totale onzin.
Martin heeft op 4 februari 2025 geschreven:
Ik wil helemaal niet met het OV, dan betaal ik het verschil veel liever zelf.
Dit speelt voor mij nu sowieso niet, maar dat verandert binnenkort misschien, dus ik ga het sommetje wel even maken wat mijn kosten/kilometer zijn. Dus dank voor de trigger. 😉
John'o heeft op 5 februari 2025 geschreven:
Honden hebben bazen.
Wijsneus heeft op 4 februari 2025 geschreven:
“Nogmaals: de baas mag je gewoon meer cent per kilometer geven, maar daar moet dan belasting over betaald worden. Het zal voor de werkgever dus nóg wat duurder worden dan die 28, 36 of 50 cent.”
Dat zou alleen zo zijn als de baas die belasting op zich neemt om uiteindelijk op dat netto bedrag uit te komen. De werkelijke (bruto) uitkering is dan dus nog hoger.
Maar dat hoeft natuurlijk niet.
De baas kan gewoon 50 cent betalen. Daarvan is dan 23 cent onbelast, en 27 cent belast, waardoor je effectief iets tussen de 37 en 40 cent overhoudt, afhankelijk van de gehanteerde belastingschijven.