Knutselaar bouwt twee BMW V12's aan elkaar

Hoe zal dat klinken?

twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12 twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12 twee BMW V12
twee BMW V12
twee BMW V12

Een auto bouwen met twee motoren, waarvan er eentje vóór en eentje áchter zit, is zó 1987. Doe eens wat moeite, en bouw twee BMW V12-motoren aan elkaar. Zoals Gary Kollofski. Al enkele jaren werkt hij aan dit project.

De knutselaar bouwt van twee 5,4-liter M73B54-motoren één enorme motor. De Siamese V12 is nog niet af, dus een rollerbank-printje laat nog even op zich wachten. De motoren produceren los van elkaar elk 320 pk. In dit geval zitten er carburateurs van Holley op.

Hoe noem je de twee V12-motoren?

De grote vraag is: hoe noem je zoiets? De term ‘vierentwintigcilinder’ is sowieso correct. Dat is alleen niet specifiek genoeg. Want dan kan het net zo goed een vierentwintig-in-lijn zijn. Een W24 komt dichterbij – maar klopt ook niet helemaal.

We probeerden het op de redactie uit te beelden met onze vingers. Het leek alsof we een straatgroet uit de jaren ’00 naar elkaar uitbrachten. Moeten we het dan een Gang Sign-24 noemen? We houden het voorlopig even op Siamese V12.

De motor krijgt nog een carterpan en mag daarna via een automaat het vermogen naar de achterwielen van een Chevrolet Bel Air uit 1957 sturen. We zijn vooral benieuwd naar het geluid.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws