Eerder dit jaar kondigde FIA een nieuwe klasse aan in het World Endurance Championship, waar Le Mans onderdeel van is. De LMP1-klasse wordt in de prullenbak gegooid en vervangen door een nieuwe topklasse waarin auto’s gaan racen die gebaseerd zijn op hypercars.

Het nieuws wekte de interesse van Christian von Koenigsegg, de grote baas van de hypercarbouwer uit Zweden. Hij vertelde aan TopGear: ‘Dit is geweldig. Opwindend nieuws voor ons. Ik heb begrepen dat de regels nog niet definitief zijn, maar we houden ze nauwlettend in de gaten.’

Volgens de FIA moeten de auto’s ‘tegen een stootje kunnen, maar ook ingenieus en technologisch geavanceerd worden’. Bovendien zien ze eruit als ‘echte auto’s’. De constructeurs mogen zelf kiezen welke verbrandingsmotor ze in de auto leggen, maar het doel is wel om de auto’s te homologeren.

Een herkansing voor Koenigsegg in Le Mans

‘We zouden er graag racen’, zegt Christian. ‘Eindelijk is er een kans’, voegt hij toe. In 2007 bouwde hij een Koenigsegg CCGT voor Le Mans. Het was een aangepaste CCR met zo’n 600 pk uit een 5,0-liter V8. De auto woog net geen 1.000 kilo.

Een verandering in de regels gooide roet in het eten. Koolstofvezel monocoques werden verboden en het minimale productieaantal werd opgeschroefd van 20 naar 350 per jaar. Slechts één CCGT verliet de fabriek in Zweden. Een deelname vond nooit plaats.

‘Een Agera ombouwen tot GT3-racer zou stom zijn,’ zegt Christian, ‘en met de Balance of Performance word je toch wel verslagen door de Porsche 911. Maar deze nieuwe klasse is fantastisch. Als het tot uiting komt op een goede manier, zou het geweldig zijn.’

Hij weet nog niet welke auto mee zou moeten doen. ‘Dat hangt af van de regels. Ik hoorde dat het misschien een hybride zou moeten worden. En de opvolger van de Agera is geen hybride. We kunnen natuurlijk hybridetechniek toevoegen. Misschien is de Regera een goede kandidaat. We zien wel.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)