Bij de introductie vonden we het al opmerkelijk dat Porsche de 911 GT3 zo snel onthulde. Normaliter duurt het een jaartje of anderhalf voordat de GT3-versie van een nieuwe 911 verschijnt. Nu vinden wij dat geen enkel probleem, want de GT3 is de puurste variant van de 911-lineup. Maar wat blijkt, Porsche moet wel haast gaan maken met het model, want over twee jaar kan de epische vierliter benzinemotor niet meer verkocht worden.

Dat meldt Andreas Preuninger aan Autocar. Preuninger is de directeur van het GT-programma van Porsche. Dat behelst dus de 911 raceauto’s, maar ook de GT3-straatauto’s. Volgens hem is de wetgeving de grote boosdoener. Vanaf 2026 gaan namelijk de Euro 7-emissies van kracht en het is eigenlijk niet mogelijk om de 4,0-liter zescilinder te laten voldoen aan die eisen zonder elektrificatie of turbo’s.

Alleen Porsche biedt nog dapper weerstand

De concurrentie is eigenlijk al lang overgestapt. Of het nu Ferrari, Lamborghini of McLaren is, allemaal zijn ze overgestapt op elektrische ondersteuning of turbo’s. In het geval van de McLaren Artura en Ferrari 296 GTB zelfs allebei. Bijkomend voordeel is dat een auto met die hulpmiddelen meteen ook stuk sneller is. Dat interesseert Preuninger niet, die wil een zo licht mogelijke auto en turbo’s en elektrische ondersteuning voegen (veel) gewicht toe.

Porsche 911 GT3 (992.2) facelift achterkant wit

Porsche heeft al een hybride-setup voor de 911 in de GTS. Volgens Preuninger is deze niet bruikbaar voor de GT3. Zo heeft de GTS een andere automatische transmissie die 20 kilo meer weegt en dat is te veel. Ook willen de klanten juist een zo licht mogelijke auto met directe gasrespons, fraai geluid en enorm toerenbereik.

De huidige motor is al een wereldwonder

Met de huidige motor heeft Porsche al heel erg zijn best moeten doen. Het blok voldoet namelijk aan de Euro 6 AP emissie-eisen. Er zitten twee benzinepartikelfilters op en maar liefst vier katalysatoren. Wat dat betreft: het is een wonder dat het vermogen gelijk is met 510 pk. De 911 GT3 is de sneller dan zijn voorganger, doordat de verhoudingen van de versnellingsbak iets korter zijn gemaakt. Porsche heeft dus al het maximale uit dit blok gehaald.

Lees ook: Porsche 911 GT3 reed 5.000 km lang 300 km/u

Dus de komende twee jaar kan Porsche deze auto nog verkopen in Europa. Daarna zal het merk de puristenmobiel alleen aan kunnen bieden op andere markten. We zijn benieuwd hoe Porsche dat gaat aanpakken. Gelukkig is er ook goed nieuws: het lijkt erop dat de GT2 RS weer terugkomt. Preuninger geeft aan dat het een ‘diepe wens’ is dat dat model terugkeert, maar dat we de komende maanden niets hoeven te verwachten. Wellicht dus over een jaartje.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)