Misschien als Daewoo niet zo’n 50 miljard euro aan schulden had opgebouwd en was geploft, was het Koreaanse merk nu een volwaardige concurrent voor Hyundai, en hadden ze nu een eigen N-label met vlotte hatchbacks of sedans. Helaas had nieuwe eigenaar GM andere plannen met het merk en liet de naam verdwijnen. Dat weerhield een dappere Nederlander er niet van om een Biermannetje te doen en deze dikke Daewoo Lanos te bouwen. Hyundai’s in heel Nederland staan te beven op hun banden.
De 1,5-liter viercilinder produceerde toen de auto nieuw was, zo’n twintig jaar geleden, een royale 86 pk. Elke sticker voegt naar schatting zo’n 10 pk toe – waarom denk je dat raceauto’s zo veel stickers hebben? De achtervleugel en de canards op de voorbumper moeten het vermogen enigszins beteugelen. Let op bij het verwijderen van de stickers dat je het aan beide kanten tegelijk doet, anders krijg je vermogensverschil links en rechts. Gelukkig houden de kuipstoelen je stevig vast.
Alle gekkigheid daargelaten, deze Daewoo Lanos werd door inruil verkregen door Fastlane Auto’s in Moerdijk. Hij mag naar een nieuwe eigenaar voor het zachte prijsje van 1.350 euro, en dan heb je toch mooi een geinig autootje om jezelf mee te vermaken. En misschien is het juist wel de perfecte auto om je eerste paar circuitdagen mee te doen, ter oefening. Verwacht geen bloedstollende prestaties op Zandvoort, maar volgens de verkoper zal het rijgedrag je ‘wel verrassen’.
Reacties