Kooptip: Mercedes 300E met BMW M1-motor

De enige Hartge F1 ooit gebouwd

Foto('s): RM Sotheby'sMercedes 300E - Hartge F1 BMW M88-motor
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes 300E - Hartge F1
Foto('s): RM Sotheby'sMercedes 300E - Hartge F1 BMW M88-motor
Foto('s): RM Sotheby'sInterieur Mercedes 300E - Hartge F1
Foto('s): RM Sotheby'sVoorkant Mercedes 300E
Foto('s): RM Sotheby'sAchterkant Mercedes 300E
Foto('s): RM Sotheby'sBMW M88 zes-in-lijn-motor
Foto('s): RM Sotheby'sHartge Tellers Mercedes 300E
Foto('s): RM Sotheby'sHartge F1 Mercedes 300E interieur
Foto('s): RM Sotheby'sHartge F1 Mercedes 300E interieur
Foto('s): RM Sotheby'sHartge F1 Mercedes 300E
Foto('s): RM Sotheby'sHartge F1 Mercedes 300E
Mercedes 300E - Hartge F1 BMW M88-motor
Mercedes 300E - Hartge F1
Mercedes 300E - Hartge F1 BMW M88-motor
Interieur Mercedes 300E - Hartge F1
Voorkant Mercedes 300E
Achterkant Mercedes 300E
BMW M88 zes-in-lijn-motor
Hartge Tellers Mercedes 300E
Hartge F1 Mercedes 300E interieur
Hartge F1 Mercedes 300E interieur
Hartge F1 Mercedes 300E
Hartge F1 Mercedes 300E

Pepsi in een Coca-Cola-glas. Een MacBook met Windows. Gran Turismo op de Xbox One. Het zijn bastaarden, combinaties die van een hoop puristen het bloed zullen laten koken, maar waar stiekem toch best wat voor te zeggen valt. En wat dacht je van deze Mercedes 300E met BMW M1-motor? Hij bestaat, hij is bijzonder fijn én hij kan binnenkort in jouw garage staan. BMW-tuner Hartge bouwde hem in de jaren tachtig en het is een van hun bijzonderste creaties ooit.

De carte blanche-operatie begon in 1988. Hartge plukte ergens een BMW M88-motor vandaan, een zes-in-lijn die ook in de BMW M1 en M5 (E28) lag. Na wat motorenmagie was de motorinhoud plots 3.535 cc in plaats van 3.453 cc en het vermogen groeide tot 330 pk. Dat is zo’n 40 pk meer dan de M5 uit die tijd. Realiseer je even dat die M5 destijds de snelste productiesedan ter wereld was – en deze was dus krachtiger.

De Mercedes 300E met BMW M1-motor heeft een handbak

De pook van een handbak uit de 6-serie (E24) steekt door de bodem het interieur in. Een set Bilstein-dempers moet de Mercedes 300E op de weg houden. Aan de buitenzijde zijn donkere achterlichten een van de weinige modificaties. Binnenin plaatste Hartge nieuwe tellers, een sportief stuur en zo te zien een setje stoelen met meer steun. De trimdelen op het dashboard zien er ook niet volledig standaard uit.

De creatie ging door het leven onder de naam Hartge F1 en werd niet zielig weggestopt in een hoekje. De teller staat nu op 131.307 kilometer – allerminst een garagekoningin dus. Veiler RM Sotheby’s meldt dat deze Mercedes 300E met BMW M1-motor niet perfect is en noemt de auto het perfecte restauratieobject. Op 26 of 27 maart gaat de Hartge F1 onder de hamer tijdens Techno Classica in Essen – als dat evenement tenminste doorgaat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws