Zo nu en dan komen ze voorbij: stationwagenvarianten van de Nissan Skyline. Vaak zijn dit stiekem Nissan Stagea’s – een stationwagen die hier niet is geleverd – met de neus van een Skyline. Dit bouwproject werd net even anders aangepakt. De Japanner Daijiro Inada bouwde een coupé om tot Nissan Skyline GT-R Speed Wagon. Je zou het zelfs een Shooting Brake kunnen noemen.

De inspiratie voor de Nissan Skyline GT-R Speed Wagon kwam ongetwijfeld van de vreemde Nissan EXA, die een soortgelijk achterruitje heeft. Inada plakte letterlijk een stukje aan de Skyline vast, waardoor het lijnenspel wat vreemd is. Bij de meeste stationwagens zijn de zijruiten anders dan bij de coupé of sedan, dat is hier niet zo. De Speed Wagon kwam voor in veel tuningtijdschriften, zoals het Japanse Option 2 Magazine, en hij zette zelfs een respectabele tijd neer van 1:04,452 op het circuit van Tsukuba.

De Speed Wagon staat momenteel nog te wachten in Guatemala tot hij naar Amerika kan. Auto’s zoals de Nissan Skyline moeten ouder dan 25 jaar zijn voordat ze legaal in de Verenigde Staten geïmporteerd kunnen worden. Deze auto werd op een Japanse veiling aangeschaft toen hij 24 jaar oud was, en moest dus even in Guatemala wachten tot hij legaal de grens over mocht. Door het coronavirus liep het proces wat vertraging op. Wanneer hij in Amerika is, gaat de auto op de rollenbank om het exacte vermogen van de zes-in-lijn vast te stellen.

Specs van de Nissan Skyline GT-R Speed Wagon

De topsnelheid is wel bekend: die bedraagt een indrukwekkende 304 km/u. Verder is de RB26-motor voorzien van een hoop spulletjes van tuner HKS. De uitlaat komt van Blitz en Cusco leverde onder meer de rolkooi. De enige Nissan Skyline GT-R Speed Wagon ter wereld moet 85.000 dollar opbrengen. Binnenkort dus op te halen in Amerika, bij Vistec-R Imports.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)