De distributieriem staat staat bij de meeste automobilisten toch wel op nummer één op het lijstje van onderhoudsbeurten waar ze het minst naar uitkijken. Het kost bij veel auto’s best wat tijd en omdat het slim is om alle onderdelen die er in de buurt van zitten te vervangen, loopt het al snel in de papieren. De koppakking vervangen is de grote kwade zus van het distribeurtje, en ook nog eens met een extreem ochtendhumeur.

Waarom wil je de koppakking vervangen?

Dat wil je eigenlijk niet, maar soms moet het. Er zijn motoren die hun hele leven met één koppakking doen, en er zijn auto’s die wat sneller problemen krijgen. De koppakking zit tussen het onderblok waar de zuigers in zitten, en het bovenblok, waar de kleppen en de nokkenassen zitten. Deze pakking zorgt dat cilinders luchtdicht zijn, en dat alle kanaaltjes die door de motor lopen niet lekken in de cilinders.

Vaak heeft een lekke koppakking een oorzaak, zoals een warmloper, maar dus niet altijd. Wanneer de koppakking lek is, gaat de auto olie of koelvloeistof lekken of verbruiken. De volledige kop moet er dan af en met wat pech moet de kop ook gevlakt worden, zodat hij weer goed aansluit op het onderblok. Hierbij moet de distributieriem of ketting dus ook los en vervangen worden. Als je geluk hebt, hou je de kosten van de reparatie onder de 1.000 euro.

Welke auto’s moeten het vaakst hun koppakking laten vervangen?

Het Amerikaanse Consumer Reports ging onderzoeken welke auto’s het vaakst aan de beurt waren. We hebben de auto’s die voor hier niet relevant zijn uit de lijst gehaald. De onderzoekers melden niet om elke motoren het precies gaat, en er zijn wat onregelmatigheden zoals ogenschijnlijk willekeurige bouwjaren. En blijkbaar, als een auto een bepaalde stand gepasseerd is, blijft de koppakking zitten. Dus zie deze lijst dan ook vooral als een extra waarschuwing, maar niet een reden om de auto te laten staan. Staat de auto die je op het oog hebt op deze lijst? Onderzoek dan zelf even extra goed hoe het zit met de koppakking.

De lijst

BMW 3-serie (2006 – 2007) – tussen 140.000 en 220.000 kilometer
Subaru Impreza (2006- 2008) – tussen 140.000 en 260.000 kilometer
Subaru Outback (2001 – 2009) – tussen de 160.000 en 262.000 kilometer
Subaru Forester (2001 – 2009) tussen de 160.000 en 240.000 kilometer
Mini Cooper (2008 – 2010) – tussen de 90.000 en 200.000 kilometer
Mini Clubman (2008 – 2010) – tussen de 90.000 en 200.000 kilometer
Mazda MX-5 (2000) – kilometers onbekend
BMW X5 (2013) – tussen de 60.000 en 105.000 kilometer

Reacties

  • George heeft op 22 oktober 2021 geschreven:

    Goede dag,

    Wat zijn de Kosten om de Koppakking Mini Cooper S – R56 / bj: 10/2010 te vervangen?
    De reden is dat ik was bij 4 garages, inclusief Mini Dealer, en heb ontvangen 4 verschillende prijzen, alemaal met top werk en 6 maanden garantie op de reparatie.
    De kosten zijn iclusief BTW, en Verversen van de olie + Vervangen van het oliefilter + Resetten van het Service Interval + koelvluistof
    1) 2.350.-
    2) 1.730.-
    3) 1.195.-
    4) 895.-

    Ik ben nu helemaal in de ‘waar” – wie moet ik geloven?……………
    Ik wil graag reacties krijgen van Mini Cooper S mensen.

    Veel dank!
    22-10-2021

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)