De krachtigste Subaru WRX STi ooit - voor even

Door Subaru. Tuners niet meegerekend - want dan zitten we hier vanavond nog

Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Foto('s): Subaru Zuid-AfrikaSubaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition
Subaru WRX STi Diamond Edition

Aanschouw de Subaru WRX STi Diamond Edition – met 350 pk de krachtigste Subaru WRX STi ooit gebouwd door het merk. En hij is enkel voor Zuid-Afrika. Maar niet getreurd: Subaru komt heel binnenkort met de Subaru WRX STi TC 380. En dat wordt, hou je vast, de krachtigste Subaru WRX STi ooit.

Moet je daar dan blij mee zijn? Nee, want de Subaru WRX STI TC 380 komt enkel naar Japan. Naar verluidt is dat de aller-, aller-, allerlaatste WRX STi van deze generatie. Going out with a bang. Voormalig WRC-held Toshihiro Arai is chef-ontwikkeling bij dit speciaaltje.

Hij koos voor diverse onderdelen van tuner HKS en liet een GT III RS Sport-turbokit monteren. Een koolstofvezel achterspoiler en kuipjes van Recaro stonden ook op de wenslijst van Subaru. Deze uitvoering schijnt in een oplage van slechts vijftig stuks te komen. Daarmee bombardeert Subaru hem direct tot een van de meest begeerlijke WRX STi’s ooit.

Nog even terug naar de Subaru WRX STi Diamond Edition

Juist, de Subaru WRX STi Diamond Edition. Subaru Zuid-Afrika liet hem ontwikkelen ter ere van de dertigste verjaardag van afdeling Subaru Tecnica International. En zoals dat gaat met speciale uitvoeringen, volgt het productieaantal de gelegenheid: slechts dertig stuks rollen van de band.

Allemaal in het blauw met gele accenten. In Zuid-Afrika kost ie zo’n 50.000 euro. De helft van wat hij hier zou kosten. Zonder overdrijven, helaas. Dat is ook een van de redenen dat Subaru Nederland ‘m niet meer in het aanbod heeft. De volgende generatie (komt hopelijk in 2020) krijgt hoogstwaarschijnlijk emissiedrukkende elektrotechniek aan boord.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken