7,3 procent groei in België

Het gaat goed in België met de autoverkopen. In het eerste half jaar werd een groei van 7,3 procent gerealiseerd en opzichte van 2015. In totaal zijn dat 309.607 nieuwe auto’s – vergelijk dat eens met wat we in Nederland in dezelfde periode doen…

193.983 auto’s

Zoveel werden er in Nederland nieuw verkocht het afgelopen half jaar. Vorig jaar waren dat er nog 201.295, dus het is iets meer dan 3,5 procent gedaald. Volkswagen verkoopt nog steeds het meest (21.246 auto’s), gevolgd door Renault (16.214), Opel (15.602), Peugeot (14.909) en Ford (11.382). Van de twee belangrijkste elektrische auto’s op de markt, de Tesla Model S en de Nissan Leaf, werden iets meer exemplaren verkocht (een stijging van respectievelijk 2 en 144 stuks; in totaal 869 Model S’en en 412 Leafs). Van de overige elektrische modellen (Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV en BMW i3) werden er minder verkocht dan vorig jaar.

Gedateerde snelheid

De McLaren F1 behoort nog altijd tot de snelste auot’s ter wereld, maar heeft een elektronisch brein dat in de jaren negentig is blijven hangen. De auto kan alleen communiceren met een Compaq LTE 5280-laptop. ‘Deze heeft een speciale CA-kaart die dient als interface tussen de software en de auto’, verklaart een technicus tussen twee potjes Lemmings door.

Ouwe lullen

Een leuk onderzoek uit Duitsland: de autokeuze van de oudste Duitse mensjes (gemiddeld 55,6 jaar) blijkt op de Mercedes B-klasse te vallen. Daarna hebben de Mercedes GLK en Skoda Yeti de oudste bestuurders. De analyse werd gemaakt aan de hand van de leeftijd van bestuurders die afgelopen jaar een autoverzekering afsloten. De jongste rijders tref je aan in een VW Scirocco (hier niet meer leverbaar), Seat Leon en Seat Ibiza. Als het gaat om ouwe lulen per merk, wint Mercedes het niet: Jaguar (48,8 jaar) staat bovenaan. Gevolgd door Dacia en Porsche.

10 procent meer file

De ANWB maakt bekend dat er in de eerste helft van dit jaar 10 procent meer files op de Nederlandse wegen stonden dan in dezelfde periode een jaar eerder. In de ochtendspits nam de filedruk met 5 procent toe, in de avondspits met 12 procent en de files in daluren verergerden zelfs met 20 procent. Meer verkeer op evenveel asfalt, dat is de grootste boosdoener. Woon je in de regio Rotterdam, dan nam de filedruk trouwens wat af door de openstelling van de A4 tussen Delft en Schiedam – waaraan zo’n 374 jaar is gewerkt. In de regio Amsterdam steeg de filedruk het meest. Het grootste knelpunt is de A4 van Den Haag richting Amsterdam, bij Zoeterwoude. Daar is net voor 600 miljoen euro vertimmerd om de doorstroming te verbeteren, maar dat pakte precies andersom uit.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear