De Duitse bondskanselier Scholz heeft aangekondigd dat Duitse tankstations massaal laadpalen moeten installeren. Scholz wil dat Duitsland ‘het eerste land in Europa is dat een wet introduceert die 80 procent van alle benzinepomphouders verplicht om snellaadopties te installeren van tenminste 150 kW voor EV’s’. En wij Nederlanders? Wij verbieden tankstations om laadpunten te bouwen voor elektrische auto’s.

Bondskanselier Scholz sprak over de elektrificatie van de Duitse auto-industrie op de IAA-beurs in München. Nieuwsplatform Reuters was aanwezig bij de speech van Scholz. In de komende weken moet de wet aangenomen worden. Voor wanneer de tankstations in Duitsland een snellader bij de benzinepomp moeten zetten, is nog niet bekend.

Intussen meldt RTL Nieuws dat de huurrechten voor 27 tankstations langs de snelweg zijn geveild. Exploitanten konden bieden op een pompstation. In totaal is er bijna 300 miljoen euro uitgegeven op de veiling. Het duurste station staat langs de A2 tussen Amsterdam en Utrecht en bracht ruim 41 miljoen euro op. De hoogste bieder per station mag 15 jaar de baas zijn over de zaak. Er zit dus wel een maar aan: er mogen geen of maar één laadpaal geplaatst worden bij het station.

Waarom mogen Nederlandse tankstations geen laadpalen plaatsen?

Het klinkt logisch om laadpalen neer te zetten bij tankstations. De brandstofbedrijven willen dit ook graag doen, maar bedrijven die alleen laadpalen aanleveren, steken daar een stokje voor. Als grote bedrijven als Shell en BP ook nog laadpalen bij hun stations neerzetten, zou er voor laadpaalboeren geen houden meer aan zijn. Van de andere kant zien oliebedrijven de omzet slinken doordat steeds meer mensen elektrisch rijden. Vervolgens laden deze mensen thuis op of bij een ander bedrijf.

Lees ook: Krijgen we in Nederland straks laadtoerisme bij de grens?

Daarnaast wil de Nederlandse overheid voorkomen dat er straks een tank- en laadstation van een groot oliebedrijf staat en een stukje verderop een stel laadpalen van andere bedrijf staan. Om ervoor te zorgen dat dit nu niet gebeurt, mogen tankstation geen grote aantal laadpalen neerzetten.

Wat willen de pomphouders zelf?

Erik Klooster is de directeur van de brancheorganisatie voor Vereniging Energie voor Mobiliteit en Industrie (Vemobin). Hij denkt dat de uitbaters van stations liever zien dat alles op één plek komt: ‘Tanken, laden en een shop moeten samen onder een luifel. Anders wordt het een rommeltje. Door het opknippen krijg je te veel concepten op een plek.’

Klooster begrijpt dat het niet zo makkelijk werkt en dat er verschillende kampen zijn met verschillende standpunten. ‘Het beleid is dat er geen laadpalen op tankstations komen. Als je het wel doet, krijg je geheid een juridische procedure aan je broek’, vertelt hij. Gelukkig lijkt het gesteggel binnenkort op te houden.

Over vijf jaar komt er verandering

Vanaf 2028 komt er een aparte veiling van locaties waar laadpalen kunnen staan. Tot dan kunnen grote tankstations geen laadpalen plaatsen. Over vijf jaar kunnen deze bedrijven meebieden op de laadlocaties. Zo kun je na 2028 dus een afrit nemen naar een Esso-tankstation en er vlak achter opladen met een snellader van BP.

Reacties

  • alexander heeft op 17 september 2023 geschreven:

    misschien moet zo,n artikeltje als dit eerst even teruggelezen worden voor t gepubliceerd word?

    Reageer
  • Tummes heeft op 15 september 2023 geschreven:

    Laat het aub niet erop lijken alsof Duitsland het Walhalla is. Eerstens vallen alle verzorgingsplaatsen onder het beheer van Tank & Rast, wat daarmee een monopoliepositie heeft en bepaald wat wel en niet mag. Daarnaast staan er op de meeste verzorgingsplaatsen maar een paar snelladers ,meestal op een of andere mensonvriendelijke uithoek. Men is overigens wel met uitbreiding bezig, maar ook in bureaucratisch Duitsland ligt er een lange weg tussen politiek geroep en de realisatie.
    Ik denk dat heten Nederland nog niet zo slecht geregeld is, hoewel meer snelladers op verzorgingsplaatsen, gezien de toekomst, wel een must zijn. Op dit moment vind je op bijna elke verzorgingsplaats snelladers van Fastned, overdekt, verlicht en dicht bij de shop. In Duitsland kan men daar alleen maar van dromen.

    Reageer
  • Clickbait heeft op 14 september 2023 geschreven:

    Er mogen dus ook hier wel laadpalen bij alleen er zijn regels voor waar wel en niet. Dit is een non artikel voor de clickbait.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear