Volgens een onderzoek van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs kan AI wereldwijd 300 miljoen banen overnemen. Wij vrezen voor ons plekje achter de laptop. Ook automerken als Lamborghini heeft de kunstmatige intelligentie zijn intrede gedaan. Dit bevestigt de technische baas van Lambo, Rouven Mohr. Op verschillende manieren wordt de technologie bij het merk ingezet. En de mogelijkheden zijn nog lang niet op.
Mohr praat met MotorTrend over de inzet van AI binnen Lamborghini. Volgens Mohr wordt kunstmatige intelligentie ‘een game-changer’ bij het ontwikkelen van een auto. ‘Je kunt gemakkelijk met een goede basis beginnen die je kunt finetunen. Dus in de pure ontwikkelingsfase kan generatieve AI heel erg helpen’, zegt Mohr.
Lamborghini onderzoekt AI
Ook op andere vlakken kunnen automerken bots inzetten. ‘AI kan ook de rijervaring verbeteren. Je kunt algoritmes gebruiken die de koppelverdeling baseren op jouw rijgedrag, bijvoorbeeld.’ De auto slaat je rij-input op en verzamelt zo informatie over hoe je omgaat met het stuur en de pedalen. Naarmate je meer met de auto rijdt, kan hij zich aanpassen aan jouw rijstijl.
‘[AI] zou je zelfs kunnen helpen bij het verbeteren van de manier waarop je rijdt. Hier doen we nu onderzoek naar’, zegt de Lamborghini-topman. Verder gaat Mohr er niet concreet op in, maar je kunt wel een beeld schetsen. Als de AI de ideale lijn en de perfecte rem- en instuurpunten rond een circuit weet, kan hij je de goede kant op helpen.
Dit soort software wordt dus alleen maar belangrijker in auto’s. Ook bij de Lamborghini Revuelto komt veel van het rijplezier aan op data: ‘Het feit dat de Revuelto zo precies en voorspelbaar rijdt, is te danken aan grote verbeteringen van de dynamic control-systemen, en dat is uiteindelijk een specifiek soort software’, zegt Mohr.
Reacties