Opeens was daar de Lamborghini Aventador SVJ – mét Nürburgringrecord. Het is de snelste productie-Lamborghini tot nu toe, dat staat buiten kijf. Maar zaken als specificaties hield Lambo nog eventjes stil. Wel kregen we een uitnodiging van Lamborghini om op Autodromo Vallelunga (ten noorden van Rome) te rijden in de recordauto. En daar wisten we direct wat specificaties los te peuteren.

Voor de draad ermee, dan!

Met nieuwe titanium kleppen, titanium delen in de inlaat en een vrijer ademende uitlaat produceert de Lamborghini Aventador SVJ nu 20 pk meer dan de SV. Het totale vermogen is dus 770 pk. Het koppel groeit met 30 Nm naar 720 Nm.

Het maximale koppel bereikt de V12 pas 1.250 tpm later dan voorheen (op 6.750 tpm), maar de koppelkromme begint eerder te stijgen, zodat hij bijna over het gehele toerenbereik meer koppel te geven heeft. De 0-naar-100-tijd ligt onder de 2,8 seconden en de topsnelheid boven de 350 km/u.

Op topsnelheid genereert de actieve aerodynamica, met de naam ALA 2.0, 490 kilo neerwaartse druk. Dat is 40 procent meer dan de SV, maar zonder toegenomen luchtweerstand. Sterker nog: 1 procent minder luchtweerstand. De stabilisatorstangen zijn 50 procent stijver en de demping is 15 procent stugger.

De Lamborghini Aventador SVJ weegt met 1.525 kilo ongeveer hetzelfde als de SV. Het gewicht is 43:57 verdeeld over de auto en de aerodynamica complimenteert dit met 60 procent van de neerwaartse druk op de achteras. De Pirelli P Zero Corsa-banden moeten plaats maken voor Trofeo R’s.

En hoe rijdt de Lamborghini Aventador SVJ?

Je merkt de veranderingen aan de V12. Hij reageert sneller op het gas en onderin de toeren heeft ie er merkbaar meer zin in. De snelste bocht op Vallelunga neemt ie 15 km/u sneller dan de SV. We reden nog nooit een Lamborghini die zo goed instuurde als de SVJ.

De SVJ voelt perfect in balans en de grip is fenomenaal. De plakkerigheid op het asfalt komt niet slechts van de Trofeo-banden – je voelt dat alles in harmonie werkt en het vertrouwen dat de auto geeft, is groot.

Nog iets te mauwen?

Jazeker. De stoelen die kopers in de SVJ krijgen, die ook in de SV zitten, zijn nog altijd hopeloos. Je zit te veel rechtop en ze zijn superoncomfortabel. In de recordauto zat een andere stoel, die was beter. Ook is de automaat met één enkele koppeling nog steeds vrij ruw. Je hoofd knikt bij elk schakelmoment. Je moet goed nadenken wanneer je schakelt om de balans in de auto niet te verstoren.

Na twintig ronden bleef er steeds één woord door ons hoofd gonzen: vertrouwen. De Lamborghini Aventador SVJ is niet zijn furie kwijt, maar hij is beter te benaderen. Hij geeft vertrouwen. Nog nooit had een Lamborghini zoveel controle en kalmte.

Reacties

  • Dolf Brouwers heeft op 27 juli 2018 geschreven:

    dat een 12 cylinder met 770 paarden
    een paar seconden sneller is dan een
    6 cylinder (3.8 ltr) zegt meer over
    de oude flatsix dan wat ook.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)