Lamborghini Countach, icoon der iconen

De poster-boven-je-bed-auto van de jaren '70. En lang daarna...

Lamborghini Countach
Foto('s): Automobili Lamborghini SpA

De Lamborghini Countach. In de jaren zeventig het klapstuk van Lamborghini en dé auto waarvan elke liefhebber droomde. Waarvan iedere puberjongen een poster boven z’n bed had. Het begon allemaal met een nieuwe vormtaal die in de ontwerpstudio van Bertone door Marcello Gandini werd uitgetekend. Hoekige maar gestroomlijnde, wigvormige racers. Al in 1968 ontwierp Gandini de sterk op de Countach lijkende Alfa Romeo Carabo. En eenzelfde ontwerpconcept, nu van de Lancia Stratos (de Zero), straalde in 1970 op de autosalon van Turijn. Een jaar later werd in Genève de Lamborghini Countach LP500 Concept onthuld.

Ferruccio Lamborghini wilde een nieuwe supercar als opvolger van de succesvolle Miura. Al bouwde hij liever comfortabele snelle GT’s, hij besefte dat zo’n supercar à la Miura weer geld in het laatje kon brengen. Omdat het ontwerp zo radicaal was, duurde het nog drie jaar voordat er een productierijp model ontwikkeld was. In 1974 verscheen de Countach als LP400 op de markt – mét vleugeldeuren. De meeste mensen hebben het beeld van latere modellen op hun netvlies, met dikke wielkasten en exorbitante vleugels. Maar het eerste model was juist bijzonder clean, zoals je op de foto kunt zien.

De term ‘LP’ komt als eerste terug op de Lamborghini Countach

Het LP in de naam staat voor Longitudinale Posteriore, een medische term uit het Italiaans. Die – uit de losse pols, we zijn geen arts – te maken heeft met de opbouw van je ruggenwervel voor verticale stevigheid. Bij Lamborghini staat het voor de wijze waarop de motor geplaatst is: in de lengte, achterin. Ongetwijfeld bijdragend aan de verticale stevigheid van de structuur van de auto.

De Countach bleek een hit, al kwam hij maar langzaam op gang. Bij de productiestart in 1974 verging het Lamborghini zo matig dat eigenaar Ferruccio z’n laatste aandelen verkocht en zich terugtrok. Maar uiteindelijk bleef de Countach maar liefst zestien jaar in productie. De strakke carrosserie evolueerde in de loop der tijd tot iets wat veel wegheeft van een ruimteschip. Met name om de prestaties en veiligheid van de auto op te vijzelen. De prijzen van een tweedehands Countach starten bij zo’n 250.000 euro. Maar wil je echt een gaaf exemplaar met weinig kilometers, reken dan maar op een half miljoen of meer.

Waar staat Countach voor?

De naam stamt nu eens niet af van een of andere dolle stier. Het komt van het woord contacc uit de Noord-Italiaanse streek Piemonte, dat letterlijk ‘plaag’ betekent. Maar het is ook een uitroep die iets betekent als ‘geweldig’. Een beetje zoals wij ‘vet’ gebruiken voor iets dat mooi is, en niet per se dik of glibberig. Je spreekt het uit als koentak. Het schijnt dat een van de technici bij het maken van de prototypes dat de hele dag riep. Wat door de rest werd overgenomen en later verbasterd tot Countach.

Productieaantal

1.980

Productieperiode

1974-1990

Specificaties Lamborghini Countach

3.929 cc V12

375 pk

0-100 km/u in 5,4 s

top 288 km/u

Modellen

LP500 Prototype (3 stuks)

LP400 (1974-1978, 157 stuks)

LP400S (1978-1982, 3.929 cc V12, 355 pk, top 254 km/u, 237 stuks)

LP500S (1982-1985, 4.754 cc V12, 375 pk, top 283 km/u, 321 stuks)

LP500S QV (1985-1988, 5.167 cc V12, 420 of 455 pk, top 298 km/u, 610 stuks)

25th Anniversary (1988-1989, 5.167 cc V12, 455 pk, top 298 km/u, 650 stuks)

Evoluzione (1987, 5.167 cc V12, 500 pk, top 320/330 km/u, 1 stuks)

Alfieri (1984-1987, 1 stuks)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken