Lamborghini Huracán Performante stormt binnen

Lambo's 640 pk sterke Nürburgringkoning is hier: de Lamborghini Huracán Performante

Testrit: Lamborghini Huracán Performante interieur (2017)
oranje auto's
Foto('s): LamborghiniPrijs Lamborghini Huracán Performante
Foto('s): LamborghiniPrijs Lamborghini Huracán Performante
Foto('s): LamborghiniPrijs Lamborghini Huracán Performante
Foto('s): LamborghiniPrijs Lamborghini Huracán Performante
Foto('s): LamborghiniPrijs Lamborghini Huracán Performante
Testrit: Lamborghini Huracán Performante interieur (2017)
oranje auto's
Prijs Lamborghini Huracán Performante
Prijs Lamborghini Huracán Performante
Prijs Lamborghini Huracán Performante
Prijs Lamborghini Huracán Performante
Prijs Lamborghini Huracán Performante

Zes minuten en 52.01 seconden. Een Nürburgring-rondetijd zo snel dat hij heuse complottheorieën teweegbracht. De Lamborghini Huracán Performante deed het. (Of niet, natuurlijk)

Het is de hardcore circuitversie van de Huracán. Eerst wat specs tot we bij de echte gangmaker aankomen. De motor: het is de bekende 5,2-liter V10, maar nu met 640 pk en 600 Nm. Lamborghini monteerde bronzen kleppendeksels (zoals in de Diablo), titanium kleppen, een betere luchtinlaat en een nieuw uitlaatsysteem. In 2,9 seconden stormt de Huracán Performante naar de 100 km/u. In slechts 8,9 zit hij op de 200 km/u. De top ligt boven de 325 km/u.

De dempers zijn 10 procent stijver en de stabilisatoren zijn 15 procent stijver. De bussen in de draagarmen zijn 50 procent stijver. Hopelijk heb je geen teder zitvlees. Je hebt drie interessante rijmodi: Strada voor veel grip, Sport voor iets meer overstuur en in Corsa zet je de snelste rondetijden neer.

Aerodinamica Lamborghini Attiva

De gangmaker van het hele feest is ‘Aerodinamica Lamborghini Attiva’. Actieve downforce, dus. Met het ALA-systeem uitgeschakeld blijven twee flappen op de splitter dicht voor maximale downforce. Als je de knop omhaalt, gaan de flappen open dankzij een elektrische motor. De luchtweerstand en de luchtdruk onder de auto nemen dan af.

De gigantische achtervleugel is hol. Onderaan de spoiler zitten twee luchthappers die lucht door de holle spoiler heen duwen. Deze inlaten kunnen wederom open en dicht, afhankelijk of ALA is ingeschakeld. Zo verandert het effect van de achtervleugel.

In de bochten stuurt ALA de linker en rechterkant onafhankelijk aan om downforce aan de juiste kant te genereren. Indrukwekkend, niet?

De Lamborghini Huracán Performante weegt maar 1.382 kilo (40 kilo minder dan de reguliere Huracán). Dat komt door al dat (naakte) koolstofvezel. Check het bijzondere carbon in het interieur. Jon Olsson zou zich thuis voelen. Zonder belastingen kost de Nürburgring-koning zo’n 200.000 euro. Daar komt dus nog een flinke stapel biljetten bij.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken