Hoewel Lamborghini initieel Audi benaderd had om de V8 uit de Audi A8 te kunnen gebruiken voor een nieuw instapmodel, zagen de Duitsers wel brood in het hele merk. Volgens de geschiedschrijvers van Lamborghini omdat het bedrijf eruitzag als een geoliede machine. Maar waarschijnlijker troffen de Duitsers een rommeltje aan dat niets meer ging worden. Tenzij ze met Duitse precisie zouden kunnen gaan huishouden in Sant’Agata. In 1998 nam Audi de boel over en poetste snel de Diablo op. En startte snel met de ontwikkeling van de Lamborghini Murciélago, die al drie jaar later verscheen. Op zich een kunststukje.

De in Peru geboren Belg Luc Donckerwolke tekende al de laatste Diablo en hij is ook verantwoordelijk voor de Murciélago. Een prachtige, vleermuisachtige auto, geheel in de lijn van Lamborghini-supercars. Lang, laag, breed, vleugeldeuren, een V12 midden-achterin en volstrekt onoverzichtelijk als je erin zit. Daarnaast kregen alle versies van dit model permanente vierwielaandrijving. De pers was lovend over de Murci en in 2004 verscheen de Roadster-versie.

Vermogen van de Lamborghini Murciélago stijgt van 580 naar 640 pk

In 2006 krikte Lamborghini de V12 op naar 6,5 liter, waarmee het vermogen van 580 naar 640 pk steeg. En ze voerden tevens een handvol kleine wijzigingen door ter vervolmaking van het model. De Roadster kreeg dezelfde update en in 2009 werd er zelfs nog een gelimiteerde LP 650 van gebouwd.

Aan het eind van z’n levenscyclus, in 2009, zag de Super Veloce het licht: 670 pk en een top die boven de 340 km/u lag. De productieaantallen zijn wat diffuus: diverse bronnen spreken elkaar tegen als het gaat om het totale aantal. Dus laten we het op ‘meer dan 4.000’ houden. Dat is inclusief speciale edities, waaronder ook de beruchte Reventón. Waarmee de eerste Lamborghini onder de vleugels van Audi een groot succes genoemd mag worden. Iets wat de Gallardo trouwens met gemak overschaduwde…

Een tweedehands Murciélago vind je tegenwoordig vanaf zo’n 140.000 euro. Speciale versies waarmee nauwelijks is gereden, tikken bijna de vijf ton aan.

Waarom de naam Murciélago?

In het Spaans betekent het vleermuis, en dat is gezien het ontwerp best begrijpelijk. Maar het is ook een beroemde vechtstier waarvan het leven, na een heroïsch gevecht op 5 oktober 1879, nu eens werd gespaard. Omdat ie ‘moed en bevlogenheid’ had betoond tijdens dat gevecht. Waarschijnlijker is dat Audi het in deze tijd niet meer gepast vond om het vanwege volksvermaak afmaken van dieren te ‘eren’ met de naam van een nieuw automodel. Hoewel de opvolgende Lamborghini’s nog steeds een relatie met stieren hebben.

Productieaantal

4.099

Productieperiode

2001-2010

Specificaties Lamborghini Murciélago

6.192 cc V12

580 pk

0-100 km/u in 3,8 s

top 332 km/u

Modellen

Murciélago Concept (1 stuks)

Murciélago (2001-2006, 3.084 stuks)

Murciélago Roadster (2004-2006, 899 stuks)

Murciélago LP 640 (2006-2010, 6.496 cc V12, 640 pk, top 340 km/u, aantal in totaal van basisversie)

Murciélago LP 640 Roadster (2006-2010, 6.496 cc V12, 640 pk, top 336 km/u, aantal in totaal van basisversie)

Murciélago LP 650 Roadster (2009, 6.496 cc V12, 650 pk, top 338 km/u, 50 stuks)

Murciélago LP 670-4 SV (2009-2010, 6.496 cc V12, 670 pk, top 342 km/u, 186 stuks)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)