Lamborghini Terzo Millennio

Heilige macaroni! Dit is de Lamborghini Terzo Millennio; een volledig elektrisch studiemodel gemaakt in samenwerking met MIT

Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio (11)
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio (11)
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio
Lamborghini Terzo Millennio

Kijk en huiver: dit is de Lamborghini Terzo Millennio. Het resultaat van Batman die de helm van Darth Vader met zijn blote vuisten bewerkte en ‘m doorgaf aan de designers van Lamborghini. Vervolgens vroegen de tekenaars uit Sant’Agata Bolognese de lokale hangjeugd bij de McDonald’s om de rijhoogte te bepalen.

Het kleine neefje van een van de ontwerpers mocht ook een dingetje bedenken. Dat werden de lichtgevende wielen, omdat dat zo ‘vet cool en watskeburt is. Like en box ouwe. Jottem’, en andere dingen die de jeugd tegenwoordig zegt. Tot slot mochten aandeelhouders die ook veel aandelen hebben in glasbedrijven de voorruit bepalen.

Het bovenstaande verhaal is echt. Waarschijnlijk. Maar helemaal echt is dat de knappe koppen van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) zich bezighielden met de energieopslag en de innovatieve materialen van de Lamborghini Terzo Millennio.

Elektrisch studiemodel

Zoals je waarschijnlijk al had geraden, is de Lamborghini Terzo Millennio een elektrisch studiemodel. Op deze auto test Lambo de energieopslag, innovatieve materialen, de aandrijving, het ontwerp en iets wat ze emotie noemen.

Energiedichtheid

Het MIT bedacht een opslag met de energiedichtheid van een conventionele batterij en de kracht van een supercondensator. Precies wat een auto met veel vermogen nodig heeft. Net als met elk onderdeel van de auto noemt Lambo hierover geen cijfers of specificaties.

De body als energieopslag

Nog indrukwekkender is de koolstofvezel buitenkant van de auto. De body dient namelijk ook als energieopslag. De kWh’tjes zitten dus ín het koolstofvezel. Ook kan het koolstofvezel zichzelf helen wanneer het beschadigd is. Nooit meer naar de garage voor een krasje, dus. Helaas is deze techniek op dit moment nog zo realistisch als de eerste en tweede alinea bovenaan dit stukje.

Elektropower

In elk wiel verstopt Lamborghini een elektromotor. Omdat designers geen rekening meer hoeven te houden met een grote V12, kunnen ze (tot op zekere hoogte) doen wat ze willen. Het resultaat is een radicaal ontwerp dat zich helemaal richt op aerodynamica. Belangrijk zijn de lichtzwaarden van Darth Vader in de voorbumper. Eh, we bedoelen de bekende Y-vormige lampen, die al sinds de Gallardo op elke Lambo aanwezig zijn.

Op het circuit projecteert de Lamborghini op de voorruit de ‘ghost’ van de vorige ronde. Zo kun je tegen jezelf racen. Ook kan de auto – uiteraard – helemaal zelfstandig over het circuit rijden, om je bijvoorbeeld te demonstreren welke lijnen je moet rijden. Daar kunnen we wel iets mee.

De naam is trouwens Italiaans voor ‘derde millennium’. Dus Lamborghini heeft nog tot 31 december 2999 om de Terzo Millennio in productie te nemen.

Reacties
  1. Haye Mellema zegt op 7 november 2017 om 14:49:

    Lamborghini Terzo Millennio, of: Hoe de voorkant van de Mercedes-AMG Project ONE er ook uit had kunnen zien…

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws