Lamborghini Urraco, de eerste instap-Lambo

De eerste Lamborghini die de 911 moest aanpakken

Lamborghini Urraco
Foto('s): Automobili Lamborghini SpA

In 1971 raakten de bedrijven van Ferruccio Lamborghini in zwaar weer. In 1972 was hij zelfs genoodzaakt zijn tractorbedrijf te verkopen, en 51 procent van de aandelen in z’n autobedrijf. Voor de consument waren deze perikelen niet heel erg zichtbaar. Want Lamborghini timmerde gewoon door aan nieuwe modellen, zoals met de Lamborghini Urraco.

Het succes van de Porsche 911, de Ferrari Dino en de Maserati Merak bleef niet onopgemerkt. Lamborghini dacht zich ook op dat deel van de markt te kunnen begeven met een instap-Lambo. Kleiner, maar wel voor vier personen. Lichter ook, met een minder zware motor en vooral meer geschikt om in grotere aantallen te produceren. Al in 1970 presenteerde het merk een prototype op de Autosalon van Turijn nadat Bertone twee studiemodellen maakte. Die vond Ferruccio niet helemaal goed en een derde studiemodel werd uitgewerkt, maar nu getekend door Gandini. Dat exemplaar werd overigens later weer door Bob Wallace omgebouwd tot de ‘Bob’. En was geheel in de traditie van Wallace een lichtgewicht racer met meer vermogen.

Nieuwe V8 voor de Lamborghini Urraco

De V8 werd helemaal door Lamborghini ontwikkeld, onder leiding van Gian Paolo Dallara. En daarmee was de Urraco eigenlijk de eerste Lamborghini waaraan alles geheel nieuw was sinds de 350 GT. De planning was om er zo’n 2.000 te verkopen, maar dat werd niet gehaald. Als eerste kwam de P250 op de markt, met 2,5-liter V8 en 220 pk. Speciaal voor de Amerikaanse markt werd daarvan ook een P111-versie gemaakt die voldeed aan de regelgeving aldaar. Met dikkere bumpers, 40 pk minder en een top van 225 km/u. Daarna volgde de P200 die specifiek voor de Italiaanse markt bedoeld was om te voldoen aan de daar geldende belastingregels. Die kreeg een 2,0-liter V8 met 180 pk. Ook kwam er nog een dikke versie onder de naam P300 met 3,0-liter V8, goed voor 250 pk.

Tegenwoordig koop je een Urraco voor prijzen vanaf 80.000 euro, oplopend naar anderhalve ton voor strakke exemplaren met weinig kilometers. Waarmee ook deze -Lambo-klassieker, net als de Espada, iets makkelijker in bezit te krijgen is dan andere.

De Urraco was een redelijk succes, ondanks de financiële malaise bij Lamborghini. Maar toch werd ie al snel overschaduwd door een nieuwe auto van het merk – een van de meest iconische auto’s ooit.

Wat betekent Urraco?

We blijven bij de stieren, want de Urraco is een kleine stier uit de Miura-stam. Wat vrij toepasselijk was voor deze auto, omdat het een instap-Lamborghini was met een V8 in plaats van de gebruikelijke V12.

Productieaantal

791

Productieperiode

1972-1979

Specificaties Lamborghini Urraco

2.462 cc V8

220 pk

0-100 km/u in 6,9 s

top 240 km/u

Modellen

Prototype (2 stuks)

P250 (520 stuks, waarvan 21 P111’s voor de VS)

P200 (1.994 cc V8, 182 pk, top 215 km/u, 66 stuks)

P300 (1974-1979, 2.995 cc V8, 250 pk, top 260 km/u, 190 stuks)

Bob (1 stuks, eigenlijk prototype nummer 3)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken