
Dit is de nieuwe Land Rover Defender 130, de langste en comfortabelste nieuwe Defender die tot nu toe is onthuld. In het kort (hah!): het is een Defender die werd opgerekt om acht volwassen mensen in één grote SUV te kunnen huisvesten. Hij komt naast de Defender 90 en Defender 110 in het aanbod.
Acht stoelen. Twee vooraan, drie in het midden, drie achteraan. Land Rover zegt dat de carrosserie van de Defender met 340 millimeter is verlengd om die extra rij zitplaatsen te creëren. De totale lengte is 5.358 millimeter. De achterste zitrij profiteert van een ‘kleine stadiumverhoging’, wat erop neerkomt dat de rij iets hoger geplaatst is.
Volwassenen moeten goed kunnen zitten in de Land Rover Defender 130
Er is achterin ruimte voor drie volwassenen om comfortabel te zitten, aldus Land Rover. Er moet genoeg hoofdruimte zijn omdat de auto in wezen een zeer capabele rechthoek met wielen is. Het glazen dak loopt door en er is losse ventilatie voor de achterste rij.
Met alle drie de rijen op hun plaats is er 398 liter kofferruimte over, maar klap rijen twee en drie naar beneden en je hebt eigenlijk een busje: 2.291 liter ruimte om zoveel honden mee te nemen als je je maar zou kunnen wensen. Je hebt keuze uit twee benzine-zescilinders met mild-hybridetechniek: de P300 en P400. Dan zijn er nog de zescilinder diesels, de D250 en D300.
Hij kan nog altijd goed offroad
Alle 130’s krijgen standaard vierwielaandrijving en een achttraps automaat, adaptieve ophanging en Terrain Response. De aanrijhoek is 37,5 graden, de afrijhoek is 28,5 graden en de opbreekhoek 27,8 graden. Er is een maximale doorwaaddiepte van 900 millimeter en hij kan tot 3.000 kilo trekken. De Nederlandse en Belgische prijzen van de Land Rover Defender 130 zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Jouw laatste rit liever niet in een Mercedes? Dan is er nu een Defender-lijkwagen

De Defender Octa is hier: de sterkste Defender ooit met offroad launch control

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Deze brute Land Rover Defender met zes wielen heeft de perfecte naam

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’
