TopGear stapt net uit de nieuwe Land Rover Discovery 5. In ons komende nummer lees je het volledige rijverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Land Rover Discovery 5
Uitvoering: Td6 HSE
Locatie: overal en nergens
Weersomstandigheden: nat, grauw, koud en ja, ook besneeuwd

Is dit echt de nieuwe Land Rover Discovery 5?

Ja, het is ‘m echt. We weten dat ie nogal sterk lijkt op elke andere Land of Range Rover van dit moment. Maar in het echt onderscheidt de nieuwe Disco zich door z’n formaat, z’n gestapelde ontwerp (de achterbank staat wederom hoger dan de voorstoelen) en door die malle achterkant. Die ziet eruit alsof ie op een heel late vrijdagavond na heel veel cognacjes is ontworpen. Maar goed, als je erin zit, hoef je daar toch niet tegenaan te kijken.

Die achterklep is toch altijd heel handig bij Discovery’s?

Deze opent gewoon in één geheel, al heb je wel nog steeds een uitschuifbare bodem in de bagageruimte, die tot 300 kilo kan dragen. Verder is de Land Rover Discovery 5 een echte zevenzitter met serieuze ruimte voor volwassenen. Het interieur barst van de opbergvakjes en de stoelen zijn uiteraard neer te klappen, zelfs via het touchscreen of een app. Zo kun je tot ruim 2.400 liter achterin kwijt. Een verhuiswagen is er niets bij.

Rijdt het ook een beetje?

Zeker. Wij hadden de Td6-versie mee, die een 3,0-liter V6 turbodiesel met 258 pk en 600 Nm inzet. Met deze motor komt de Disco vlot vooruit, maar z’n gewicht van ruim 2.200 kilo – toch mooi 480 kilo lichter dan de vorige, dankzij allerlei lichte materialen – zorgt dat z’n prestaties nog altijd niet erg denderend zijn. Dat zal de viercilinder diesels (180 of 240 pk) al helemaal parten spelen. Wel is de Land Rover Discovery 5 merkbaar stiller dan z’n voorganger, maar die had dan ook de luchtweerstand van een flatgebouw. Z’n onderstel weet hem dusdanig in toom te houden dat het zowaar niet onprettig is om bochten met ‘m te maken.

Heeft ie nog wat frisse gadgets aan boord?

Meer dan genoeg, maar of ze ook werken, is een tweede. Het InControl Touch Pro-systeem, Land Rovers benaming voor het 10-inch infotainmentscherm en wat erachter zit, is over het algemeen nogal traag en viel bij ons soms spontaan uit. Natuurlijk nét als we een navigatieaanwijzing nodig hadden. Daar maak je als luxe-SUV van een euroton niet echt goede sier mee. Wel waren we erg blij met alle offroad-hulpjes: Terrain Response (dat de hele auto en zijn vierwielaandrijving afstemt op de ondergrond) werkt subliem, en steile hellingen zijn met LaRo’s All Terrain Progress Control geen enkel punt.

Wat mag zo’n Land Rover Discovery 5 kosten?

De nieuwe Discovery is nu te krijgen vanaf 74.360 euro, of 51.700 euro in België. De door ons gereden Td6 HSE, een erg complete maar niet eens de meest luxueuze uitvoering, mag 104.760 euro opbrengen (68.700 euro in België).

Lees onze volledige rijtest van de Land Rover Discovery 5 in TopGear Magazine 142 – vanaf 16 maart in de winkel!

Reacties

  • Chloro Phyl heeft op 21 februari 2017 geschreven:

    Helaas wordt alles verpest door die ‘Koreaanse’ C-stijl. Vreselijk!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)