Alpina B10 E39 (1997)

Alpina B10 BMW 5-serie e39

Prijs toen: veel | Prijs nu: € 10.000 tot € 30.000

Waarom wel?

01. De E39 5-serie is een van BMW’s meest briljante auto’s ooit
02. Alpina’s V8 B10 is veel zeldzamer en (nog) cooler dan een M5 van dezelfde generatie
03. Sneller dan bijvoorbeeld een nieuwe M135i, en nog een stuk mooier ook. Tevens minder nerdy dan moderne M-modellen

Waarom niet?

01. Zoek er maar eens een
02. Elektronische duiveltjes zullen proberen om je portemonnee te legen
03. Een setje voorremmen kan je zomaar 2,5 mille kosten. Slik

Een E39 M5 heeft 400 pk en een M-badge. Een Alpina B10 heeft 340 pk en is gebaseerd op een brave 540i. Maar laten we even aannemen dat je een ingetogen, onder-de-radar vierdeurs BMW op prijs stelt. Dit is het terrein van de B10: een automaat, dikke bekleding en een nette bodykit. Let wel: als je er voor 10 mille een vindt, zal dat niet het beste exemplaar zijn. Wees gewaarschuwd.

Peugeot 106 Rallye (1998)

peugeot 106 RallyE

Prijs toen: € 13.000 | Prijs nu: € 8.000 tot € 15.000

Waarom wel?

01. Een van de legendarische hot hatches uit de gloriedagen van Peugeot
02. Zie ’m als een soort goedkope Porsche GT3 met achterbank
03. Weegt slechts 865 kilo, kost haast niets in gebruik

Waarom niet?

01. Goed zoeken – veel 106 Rallyes werden misbruikt en/of als rallyauto op bomen afgevuurd
02. Het is dan wel een hot hatch, maar uiteindelijk is ie niet echt praktisch voor dagelijks gebruik
03. Opgepast: ze roesten op plekken die je niet kunt zien

Deze rijdt 1 op 14, onderdelen zijn goedkoop omdat ze ook op duizend andere Peugeots zitten, en met moderne banden valt die neiging tot plotseling overstuur bij gas los ook wel mee. Let goed op corrosie op alle niet meteen zichtbare plaatsen als je zelf bandenschoppend op zoek gaat. Oh ja: vervangingssets voor die iconische driekleurige stickers kosten op eBay haast niets, dus dat is mooi meegenomen.

Porsche 944 (1983)

Porsche 944 op dempers van KW Suspension

Prijs toen: € 45.000 | Prijs nu: € 5.000 tot € 15.000

Waarom wel?

01. Er zijn er genoeg te vinden
02. Simpel genoeg om zelf op je oprit te onderhouden
03. Praktisch en robuust genoeg om dagelijks mee te rijden

Waarom niet?

01. Ze verbergen hun roest alsof ze het erom doen
02. Aanpassingen tijdens de lange productieperiode zorgen dat niet alle 944-delen op alle 944’s passen
03. Mensen blijven je maar vragen waarom je eigenlijk geen 911 hebt gekocht

Er moest toch tenminste één Porsche in deze lijst staan, al is de 944 met de motor voorin een minder voor de hand liggende keuze. Maar hij heeft klapkoplampen: hoe cool. Eigenaar Mike had hiervoor al vijf andere 944’s, want ‘een 911 is goed door z’n ontwikkeling, niet door z’n concept’. De 944 is echter pas goed als je z’n roest overwint, z’n fragiele bedrading in orde hebt en de schaarse delen voor z’n voorwielophanging weet te vinden. Aan de andere kant: ziet deze eruit als een auto met bijna 180.000 kilometer? Z’n kundige eigenaar verwisselde de versnellingsbak (800 euro) in minder dan een uur. Dit is met recht een Porsche waar je zelf aan kunt sleutelen.

Jeep Cherokee 4.0 (1993)

Jeep Cherokee 4.0 (1993)

Prijs toen: € 30.000 | Prijs nu: € 5.000 tot € 20.000

Waarom wel?

01. Als ‘hip to be square’ nog steeds geldt, dan wordt het niet veel cooler dan dit
02. Online zijn forums te vinden met heel veel info voor (toekomstige) Cherokee-eigenaren
03. Zet er een paar grove terreinbanden op, baan je een weg door modderige weilanden en geniet van je nieuwe hobby. Beter dan golf

Waarom niet?

01. Ze bouwden er vier miljoen. Waarom zie je ze zo weinig rijden?
02. Oude diffs laten oliesporen achter
03. Versleten stuurinrichting kan de beruchte Jeep death wobble veroorzaken. Brr

De Jeep Cherokee was een van de originele voorvechters van het SUV-genre en verkocht ook in Europa heel aardig. Er zijn diesels in omloop, maar de versie die je wilt, is de 4,0-liter zes-in-lijn. Hij heeft slechts 185 pk, maar hij loopt zacht als boter en heeft meer koppel dan de lawaaiige, ratelende diesel. Veel overlevende Cherokees worden ingezet als 4×4-hobbyauto’s, al is een nette originele onder de 10.000 euro ook zeker te vinden. Setje winterbanden erop en je kunt januari makkelijk aan..

Bentley Turbo R 6.8 V8 (1987)

Prijs toen: heel veel | Prijs nu: € 5.000 tot € 50.000

Waarom wel?

01. Sorry, maar heb je gezien hoeveel auto je krijgt voor dit geld?
02. Blijkbaar gaan ze vooral kapot als je ze niet gebruikt. Dus: rijden met die hap
03. Onderhoud is makkelijker dan bij latere Bentleys, want computers en sensoren ontbreken

Waarom niet?

01. Achterste wielkasten gaan zeven tot tien jaar mee
02. Speakers en achterraam zijn lastig te vinden
03. De banden zijn nogal prijzig. Zeg maar zo’n 300 euro. Per stuk

‘Je koopt een Bentley omdat je een Rolls-Royce veel te pretentieus vindt’, aldus Dan en Brian, die 14.000 euro dropten om deze waardige Turbo R te kunnen bezitten. De ‘R’ staat voor ‘roadholding’ vanwege de herziene ophanging en het minder zompige weggedrag. Hoewel dit misschien een beetje boven ons budget van 10.000 euro uitstijgt, kun je al wat minder chique Turbo R’s vinden voor onder de 10 mille – leuk als je niet bang bent voor vieze handen (en technisch capabel bent).

Officieel Bentley-onderhoud staat bekend om de hoge kosten – denk bijvoorbeeld aan net geen 200 euro voor een setje bougies – maar wanneer alles eenmaal werkt, zijn de kosten volgens eigenaren lang niet gek. Het is goedkoper om een Turbo R dagelijks te gebruiken dan om hem stil te laten staan en dan op te moeten knappen. Daarom reden Dan en Brian in het eerste jaar met ‘Bradley’ niet minder dan 16.000 kilometer.

Mercedes S 500 W220 (1997)

Mercedes S 500 W220 (1997)

Prijs toen: € 120.000 | Prijs nu: € 1.500 tot € 20.000

Waarom wel?

01. Dit is waar afschrijving voor is uitgevonden
02. De buren zullen je mogelijk beschermgeld gaan betalen
03. Je kunt er amper een vinden voor méér dan 10.000 euro. Het zijn wegwerpauto’s geworden, snif

Waarom niet?

01. Mercedes van rond de eeuwwisseling = roest. En één kapotte sensor kan de hele auto total-loss maken
02. De buren zullen je mogelijk om ritjes naar het vliegveld gaan vragen
03. Vermoeide Airmatic-ophanging zorgt dat de auto inzakt en/of scheef hangt. Reparatie is duur

Welkom bij de koning van de doffe, vergane luxelimo’s. De S-klasse met de gesmolten koplampen uit de late jaren negentig is, samen met z’n coupéneefje CL, de belichaming van het typische ‘dit kan ik eigenlijk beter niet doen’ vijfdehandskoopje.

Het was Mercedes’ eerste flirt met stemherkenning en radarcruisecontrol – de W220 was een geavanceerde machine, maar twintig jaar later is ie vooral een enorm diepe geldput. De 306 pk sterke V8 van de S 500 is in ieder geval wel een taaie machine. Je moet behoorlijk dapper zijn, maar als je een goed exemplaar vindt, bezit je de voormalige Beste Auto ter Wereld voor hetzelfde geld als een nieuwe Apple-laptop. En die wordt ook niet mooi oud.

Opel Zafira OPC (2005)

Prijs toen: € 42.000 | Prijs nu: € 6.000 tot € 10,000

Waarom wel?

01. Klik hier en bekijk het ‘Daddy Cool’-reclamefilmpje van toen. Dat dus
02. Je bent de enige die z’n kinderen niet met een crossover bij school komt afzetten
03. Je zou het zomaar vergeten, maar de Zafira was een slim ding

Waarom niet?

01. Er is een reden dat alleen Opel ooit probeerde om een super-MPV te maken
02. Er is dan ook niet echt keus te over
03. Hopen dat alle kots achterin goed is opgeruimd

Ach, die mooie jaren nul. Liedjes van The Sugababes in je kop, ‘Twitter’ was een woord dat door Roald Dahl leek te zijn verzonnen en Opel plakte werkelijk overal een OPC-badge op. De Vectra, de Meriva, zelfs het zevenzits schoolbusje Zafira ontkwam niet aan een klap met 240 pk en een dosis onderstuur van jewelste. Vreemd, maar de combinatie van Golf GTI-snelheden en de zitpositie van een oogstmachine bleek niet erg aan te slaan. Jammer. Hé Opel, we hebben plots een idee hoe jullie die Grandland X een beetje lolliger kunnen maken…

Renault Avantime (2001)

Renault Avantime

Prijs toen: € 40.000 | Prijs nu: € 3.000 tot € 10.000

Waarom wel?

01. Afkomstig uit een glorieus alternatief universum waar crossovers en SUV’s niet compleet doodsloegen qua design en originaliteit
02. Zeldzamer dan de meeste Italiaanse exoten
03. Stel je voor dat je op een mooie zomerdag op een knop mag drukken waar ‘Grand Air’ op staat

Waarom niet?

01. Franse elektronica. De Avantime heeft er veel van
02. De koppeling voor de V6-handbak is lastig te krijgen
03. Je glazen dak moeten invetten staat een beetje stom

De hoge en luxe MPV-coupé Avantime, ‘z’n tijd vooruit’, was een mislukking die geheel niet in staat bleek om de Duitse houdgreep op premium autorijden te verstoren. In Nederland werden 218 exemplaren nieuw verkocht en later werd er nog een handvol ingevoerd – je ziet ze echt nooit rijden.

Met z’n stijlloze ramen omlaag en het dakpaneel naar achter in de Grand Air-modus is dat het geluid dat je wilt horen. De elektronica is wat fragiel, maar eigenaar Bernie wil graag een paar Avantime-mythes doorprikken: ‘De dubbel scharnierende deuren zijn prima, het is een fabeltje dat die kapotgaan. Een kapotte voorruit betekende vroeger een afgeschreven auto, maar de Renault-club heeft er een laten namaken, dus je kunt nu gewoon een nieuwe bestellen.’ Sommige technische onderdelen kun je goedkoop krijgen als je ze voor een Trafic-busje bestelt. Wij zeggen niks…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear