Lexus ES 300h: 1e rij-indruk

De Lexus ES 300h heeft twee karakters, afhankelijk van de versie die je kiest: ga je voor Amerikaans of meer Europees rijden?

Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue
Lexus ES 300h 2019 deep blue

TopGear stapt net uit de nieuwe Lexus ES 300h. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag aan, hier vast de highlights.

Testobject: Lexus ES
Uitvoering: 300h
Locatie: Malaga, Spanje
Weersomstandigheden: 12 graden, zonnetje

Het is Lexus sinds hun bestaan in 1989 nog niet gelukt aan te haken bij de premium-leiders op ons continent, als het gaat om verkoopaantallen. Over de oorzaken daarvan kun je speculeren (eerst te Japans, toen te Amerikaans en nu te Amerikaans met een belachelijk grote grille?), feit is dat Lexus wereldwijd de nummer vier is in het luxe segment.

In de periode januari tot en met november 2018 verkocht Mercedes-Benz wereldwijd 2,1 miljoen auto’s, BMW 1,93 en Audi 1,66. Dan komt Lexus met 631.000 stuks, gevolgd door Volvo (582.000) en Jaguar (165.000). In dik een derde van de verkochte Lexus-modellen rijdt een Amerikaan (263.000 verkocht in de VS in genoemde periode, Mercedes deed daar 283.000 stuks, BMW 276.000 en Audi 200.000). In de VS is Lexus dus echt een grote jongen. Maar in Europa verkoopt Lexus nog minder dan 10 procent van wat Mercedes, BMW of Audi weten te slijten.

Beter stoppen in Europa?

Dat zou je denken. Want wat doe je nu: op de huidige voet verder gaan en vooral Amerikanen bedienen, of een list verzinnen om ook in Europa potten te breken? De coupés van Lexus zien er gewoon cool uit. De SUV’s zijn niet ieders smaak met hun scherpe lijnen, maar onderscheidend zeker, ook wat waard. Maar die sedans – op de kleine IS na – zijn veelal bedaagde slagslepen in een markt waarin niemand meer een sedan wil. In Europa in ieder geval, niet bepaald de grootste markt ter wereld.

Het lijkt erop dat Lexus met de ES wederom probeert meerdere markten te bedienen. Want neem je een versie met standaard onderstel, dan heb je een echte Amerikaan. Rechtdoor rijden voelt uitstekend – ook achterin, waar zoveel beenruimte is dat je er een potje tennis kunt spelen. Beenruimte achterin, daar zijn Chinezen dol op. De isolatie is ook dik in orde, bij 90 km/u kun je bijna een speld horen vallen. Maar bij de eerste de beste bergpas haakt een Europeaan direct af. Sturend voelt ie lomp en log aan en krijgt ie het bijna voor elkaar gelijktijdig te onder- en oversturen. En nee, heel ‘sportief’ reden we nu ook weer niet, daarvoor is een Lexus ES 300h (0 naar 100 in 8,9 seconden en een top van net 180 km/u) niet bedoeld. Maar dit zouden we nooit kopen.

Ai. De Lexus ES 300h F Sport-versie dan?

Flink teleurgesteld stappen we over naar een F Sport-versie, de lijn van Lexus met sportieve aspiraties. De Lexus ES 300h F Sport-versies zijn voorzien van Adaptive Variable Suspension systeem (AVS) – een adaptief onderstel – en ‘performance dempers’. Het is alsof je in een compleet andere auto stapt. Ja, de neus van de voorwielaangedreven auto is nog steeds zwaar, en de gewichtsverdeling voelt een tikkie uit balans. Vreemd, want de batterij van de hybride aandrijflijn bijvoorbeeld, die ligt onder de achterbank. Maar het lompe gevoel is verdwenen, de auto communiceert, ligt veel, veel beter op de weg, en kan nu fatsoenlijk door bochten gestuurd worden. Hij haalt het niet bij de Duitse premium-drie, maar kan zich prima meten met bijvoorbeeld Volvo.

F Sport zal vast veel duurder zijn?

Correct. Maar als je in de markt bent voor een ES, neem een F Sport. In Nederland zijn dit de prijzen van de Lexus ES 300h:

Business Line – € 52.995
Luxury Line – € 57.995
Executive Line – € 64.795
President Line – € 67.695
F Sport Line – € 59.195
F Sport Premium – € 64.195

In België zijn dit de prijzen van de Lexus ES 300h:

Basisversie – € 47.990
Executive line – € 55.990
Privilege Line – € 65.490
F Sport Line – € 57.490
F Sport Premium – € 61.490

Dus zo’n F Sport is wel wat duurder, maar je gaat er geen spijt van krijgen. Ruim, luxe, relatief zuinig (4,4 liter per 100 kilometer gemiddeld volgens Lexus, omdat je pakweg 30 procent van de tijd elektrisch rijdt) en betrouwbaar. Want in de roemruchte JD Powers-lijstjes – een Amerikaans bureau dat auto’s onder de loep neemt aan de hand van marktonderzoeken – eindigt Lexus al eeuwen in de bovenste regionen. Dat zijn aansprekende prestaties. Al wordt de lijst nu aangevoerd door een Duits merk dat ooit alleen sportwagentjes bouwde…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests