
De eerste productieauto met camera’s in plaats van buitenspiegels was de Volkswagen XL1. De eerste massaproductieauto moest de Audi e-tron zijn. Maar nét een week voor de onthulling snijdt Lexus Audi de pas af met digitale buitenspiegels op de Lexus ES.
Digital Side-View Monitors noemt Lexus het snufje op de ES. Een wereldprimeur, zo zegt het merk. Op een massaproductieauto, zeggen wij erbij. Om het nog even iets zuurder te maken voor Audi: de oorspronkelijke onthulling van de Audi e-tron stond op 30 augustus, maar werd verplaatst naar 18 september.
De camera’s voeden twee 5-inch schermen met beeld. Zowel in het donker als overdag is het beeld scherp. Ook als er mensen met felle lampen achter je rijden. Het grote voordeel van de camera’s is een breder blikveld naar achteren en een hoop minder luchtweerstand, aldus Lexus. Maar als je naar de XL1 kijkt, zie je dat de luchtweerstand nog lager had gekund. Door de camera’s niet op een soort rare en kwetsbare stompjes te zetten.
De digitale spiegels komen als eerst op de Lexus ES in Japan. Hoewel de auto hier wel op de markt komt, komen de spiegels voorlopig niet naar Nederland.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Lexus ES 300h: kan de facelift meer kopers trekken?

De snelste Lexussen van dit moment

Lexus ES 300h F Sport Premium

Lexus ES 300h: 1e rij-indruk

De veiligste auto’s van 2018

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Je was waarschijnlijk vergeten dat deze heerlijke auto nog in productie is, maar helaas niet lang meer

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

De verstandigste auto ter wereld is nu nog beter geworden

Durf jij? Dit is de goedkoopste Lexus LFA ter wereld (en dat heeft een duidelijke reden)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Nederlandse lease-favoriet krijgt toch wel een opvolger, ook bij de Volvo-dealer

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Jonge bestuurders leren straks nergens meer hoe ze fatsoenlijk kunnen inhalen

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

Waarom je straks meer vrachtwagens gaat zien met een vreemd extra wieltje (dat een bijzondere naam heeft)

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Ferrari verbiedt bepaalde kleurencombinaties, ook al heb je veel geld

Reacties