Lexus UX 250h: 1e rij-indruk

Is Lexus’ compacte stads-SUV anders genoeg dan de vele andere?

Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019
Lexus UX 250h 2019

TopGear stapt net uit de nieuwe Lexus UX 250h. In de komende editie van ons magazine vind je het volledige testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Lexus UX 250h
Uitvoering: F Sport
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: 20 graden, zon

Lexus UX 250h? Wat mag dat wezen?

Een niet al te grote SUV – de U in de naam staat voor Urban, de X voor Crossover. Dat vertelt het verhaal al een beetje.

Ah. De Toyota C-HR, maar dan van Lexus, dus?

Ja, maar ook weer nee. Hoewel de wielbasis van de twee exact gelijk is en de rest van de maten ook aardig overkomt, zijn er ook weer zo veel verschillen dat je van tweelingen kunt spreken. Brothers from the same mother, zeker, maar heel veel meer ook niet. Eventueel kun je hem trouwens ook krijgen als semi-vierwielaangedreven auto – met een extra elektromotor op de achteras. Kan bij de C-HR ook niet.

En technisch dan? Zijn toch allebei hybrides?

Klopt, maar de Lexus is in alle opzichten de meerdere van de C-HR. Die moet het doen met een 1,8-liter viercilinder van 95 pk, waar de Lexus UX 250h er 152 haalt uit een 2,0-liter. Doe daar nog het vermogen van de elektromotor bij, en je komt op 122 pk voor de C-HR, terwijl de UX op een systeemvermogen van 184 pk komt. Scheelt een aardige berg.

Dat klinkt behoorlijk sportief!

Klinkt sportiever dan het is, hoor. Natuurlijk, voor een sprint naar 100 km/u in 8,5 seconden hoef je je zeker niet te schamen. Maar het is een Lexus, dus de nadruk ligt meer op soepelheid en het relaxte gevoel dat de wetenschap van ‘genoeg vermogen’ je kan geven, dan op allerlei woeste toestanden.

Maar dit is toch ook de F Sport-versie?

Ja, maar dat betekent niet dat ie meer vermogen heeft. Hij ziet er wel iets anders uit, met bijvoorbeeld gaas in de grille in plaats van die (ook mooie) 3D-achtige blokjes. Hij staat op speciale 18-inch wielen, een iets steviger (maar nog altijd comfortabel) onderstel en je zit op uitmuntende sportstoelen. Verder kun je nog opteren voor een adaptief onderstel, maar dat zouden we lekker laten zitten. Het gewone onderstel is uitstekend en de verschillen die de diverse instellingen opleveren, zijn niet zo heel erg groot.

Hoe rijdt die Lexus UX 250h?

Erg goed! Als gezegd: het onderstel is bovengemiddeld. Het biedt een zeer goede combinatie van comfort en gevoel, wordt nooit onrustig of juist deinerig, en houdt de koets mooi vlak als je een bochtje eens wat enthousiaster neemt. Des te vreemder is het eigenlijk dat de tractie-elektronica wel érg voorzichtig is afgesteld. Alsof je naast een wel erg ongeruste rij-instructeur zit die bij het minste of geringste op de rem beukt. Beetje vertrouwen in je bestuurders, Lexus… Maar afgezien daarvan: prima. Ook de besturing doet lekker mee: wat licht, maar wel precies en gevoelig. Ook fijn: de draaicirkel is met 10,4 meter lekker kort. Dat komt in ‘urban’ omgevingen van pas.

En het leven aan boord?

Ook prima. Mooie materialen zijn mooi verwerkt – de Lexus UX 250h doet zijn luxe-imago alle eer aan. De ergonomie is ook voor elkaar, al blijft die touchpad waarmee je alles geacht wordt te bedienen een gruwel. Gelukkig blijven er een hoop knopjes over waarmee je makkelijk bij de belangrijkste elementen kunt komen. De volledig digitale meters zijn mooi en duidelijk, met andere meters voor elke Drive Mode die je inschakelt. De ‘verschuifbare’ meter die een verwijzing is naar de befaamde LFA-supercar is een leuke toevoeging.

Nog bijzonderheden?

Een aantal. Allereerst: de Lexus UX 250h is natuurlijk ook weer voorzien van (we zouden liever zeggen ‘opgezadeld met’) de continu variabele transmissie (CVT) die een vast onderdeel is van Toyota’s hybride aandrijflijn. In sommige gevallen drijft die ons tot waanzin, maar bij de Lexus UX 250h valt het mee. Dat ligt voornamelijk aan één ding: isolatie. Zoals het een Lexus betaamt is de UX heerlijk stil, wat betekent dat je de motor alleen hoort als ie écht aan het jengelen slaat.

(Gelukkig overbodige) ergernis

Iets anders nogal aparts: om de sportieve vreugde te vergroten (en het CVT-geluid te maskeren) stuurt Lexus via de audio-installatie een forse hoeveelheid nep-motorgeluid de cabine in. Het is om je dood te lachen en kapot te ergeren tegelijkertijd. Dat laatste vooral omdat er geen enkele overeenkomst is tussen het geluid en wat de motor doet. Het geluid schakelt knetterend door terwijl de echte motor op zijn zelfde toerental blijft hangen, en andersom. Op sommige momenten lijkt het wel alsof je met drie verschillende motoren aan het rijden bent die ieder hun eigen ding doen. Het gaat echt helemaal nergens over. Groot was de opluchting dan ook toen we ontdekten dat je het ‘hulpgeluid’ ook uit kunt zetten. Dat helpt – alleen niet op de manier waarop Lexus dat had beoogd.

Simpel en slim

Laatste opmerkelijkheid: de stoelen. Die zitten niet alleen voortreffelijk, maar zijn in haast ongekende mate verstelbaar. Zo kun je ze zo hoog zetten dat je dat echte SUV-gevoel krijgt, maar ook zo laag dat het wel lijkt of je in een hatchback zit. Werkt subliem – voor elk wat wils.

Dus?

Prima ding, die Lexus UX 250h. Het is weer eens iets anders in dit inmiddels overvolle segment. Afgezien van een paar typisch Lexiaanse eigenzinnigheden (die vreselijke touchpad bijvoorbeeld) is het een auto die zeker zijn eigen stijl en klasse etaleert. Tegen een prijs, dat wel, want met een Nederlandse vanafprijs van 44.495 euro (de F Sport is er vanaf 52.395 euro) zijn er betaalbaarder alternatieven.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws