Litchfield Alpine A110 is listchtig

En het woog allemaal al zo weinig

Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110
Litchfield Alpine A110

Zelfs met een relatief bescheiden 252 pk uit zijn 1,8-liter turbomotor is de Alpine A110 niet langzaam. De coupé weegt slechts 1.103 kilo en hij doet 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. Mik daar de goede wegligging bij en je hebt de winnaar van Topgears Sportauto van het Jaar-award. Je hoeft er dus niets meer aan te doen; maar het kan wel. Dit is de Litchfield Alpine A110.

Litchfield Alpine A110

De Britse tuner prikt een kabeltje in de Alpine A110 om digitaal in de software te roeren.  De Alpine A110 haalt nu 300 pk uit zijn turbo-viercilinder en het koppel stijgt naar 393 Nm. De upgrade kost ruim 1.100 euro (995 pond) en vereist geen fysieke aanpassingen aan de auto. Litchfield geeft zelf aan dat de upgrade ‘wordt afgestemd op elke individuele auto’.

De upgrade is ook volledig omkeerbaar – dat is het fijne van software. Litchfield garandeert ‘soepel gedrag onderin de toeren en een goed doseerbare en progressieve gasrespons’. De aanpassingen zouden aanvoelen alsof de fabriek ze heeft doorgevoerd.

De cijfertjes

Litchfield heeft geen officiële prestatiecijfers vrijgegeven voor de getunede Alpine A110. Maar we zijn er zeker van dat 0 naar 100 binnen 4 seconden haalbaar moet zijn. Als dat nog niet snel genoeg voor je is, wees gerust: er komt ook nog een Stage 2-upgrade aan.

Bij Stage 2-tuning worden er wel fysieke aanpassingen gedaan. Wat verandert er? Litchfield fabriceert een uitlaat op maat en plaatst een katalysator met minder weerstand. Deze aanpassingen zouden goed moeten zijn voor ruim 320 pk, en meer geluid natuurlijk (fijn, daar houden we van). En de standaard A110 bood al redelijk partij aan de Porsche Cayman S

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws