
Zelfs met een relatief bescheiden 252 pk uit zijn 1,8-liter turbomotor is de Alpine A110 niet langzaam. De coupé weegt slechts 1.103 kilo en hij doet 0-100 km/u in slechts 4,5 seconden. Mik daar de goede wegligging bij en je hebt de winnaar van Topgears Sportauto van het Jaar-award. Je hoeft er dus niets meer aan te doen; maar het kan wel. Dit is de Litchfield Alpine A110.
Litchfield Alpine A110
De Britse tuner prikt een kabeltje in de Alpine A110 om digitaal in de software te roeren. De Alpine A110 haalt nu 300 pk uit zijn turbo-viercilinder en het koppel stijgt naar 393 Nm. De upgrade kost ruim 1.100 euro (995 pond) en vereist geen fysieke aanpassingen aan de auto. Litchfield geeft zelf aan dat de upgrade ‘wordt afgestemd op elke individuele auto’.
De upgrade is ook volledig omkeerbaar – dat is het fijne van software. Litchfield garandeert ‘soepel gedrag onderin de toeren en een goed doseerbare en progressieve gasrespons’. De aanpassingen zouden aanvoelen alsof de fabriek ze heeft doorgevoerd.
De cijfertjes
Litchfield heeft geen officiële prestatiecijfers vrijgegeven voor de getunede Alpine A110. Maar we zijn er zeker van dat 0 naar 100 binnen 4 seconden haalbaar moet zijn. Als dat nog niet snel genoeg voor je is, wees gerust: er komt ook nog een Stage 2-upgrade aan.
Bij Stage 2-tuning worden er wel fysieke aanpassingen gedaan. Wat verandert er? Litchfield fabriceert een uitlaat op maat en plaatst een katalysator met minder weerstand. Deze aanpassingen zouden goed moeten zijn voor ruim 320 pk, en meer geluid natuurlijk (fijn, daar houden we van). En de standaard A110 bood al redelijk partij aan de Porsche Cayman S…
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Alpine A110 voor de Franse politie

Alpine A110 vs A110S

Alpine A110 S vs Porsche 718 Cayman T

Alpine A110 S

Alpine A110 Sports X is Franse Sterrato

Alpine A110 facelift brengt spoiler, meer pk’s

Alpine A110 voor de Franse politie

F1 op Assen? Dat ziet Alonso graag gebeuren

Renault Sport wordt Alpine

Alpine F1 onthult auto voor 2021

Alpine A110 vs A110S

Litchfield Toyota GR Yaris groeit naar 305 pk

Litchfield 911 doet het met 590 pk

Litchfield Toyota Supra doet 425 pk

Honda NSX vs Litchfield GT-R

Litchfield Porsche 911 T

Audi RS 3 door Litchfield is een koopje

De Alpina B3 facelift is krachtiger en sneller

De Prodrive P25 wordt de ultieme Subaru Impreza

Deze Chevrolet Bel Air heeft 650 pk uit een moderne V8 en moet 333.000 euro kosten

Deze eigenaar verbouwde zijn geweldige Ford GT40 en Mustang met YouTube-kennis

Driftauto vliegt spontaan in de fik tijdens evenement

Brabus pakt nu ook Rolls-Royce en Porsche aan

Deze klassieke Alfa F1-auto is eigenlijk een omgebouwde Mazda MX-5

De Rolls-Royce Ghost Black Badge is luxueuzer en krachtiger – hoe rijdt dat?

De Bentley van de toekomst doet 0-100 in zo’n 1,5 seconden

De nieuwe Rolls-Royce Phantom van Jon Olsson is verbouwd in Nederland

Bentley wil Europese wetten veranderen omdat de auto’s te zwaar worden voor rijbewijs B

Rolls-Royce Phantom facelift heeft dikke putdeksels en ziet sterretjes

Hoe de Maserati MC20 Cielo stevig bleef zonder veel extra gewicht

Een Bugatti Bolide van 4 miljoen euro uitladen is een stressvolle onderneming

Het ontwerpen van een Lego-set lijkt erg op het ontwikkelen van een echte auto

Lego Ferrari Daytona SP3 is het perfecte maatje voor je Lego Lamborghini

Hoge bazen Mercedes waren ‘dronken’ toen ze instemden met de AMG One

Toyota GR86: 1e rij-indruk

Deze klassieke Alfa F1-auto is eigenlijk een omgebouwde Mazda MX-5

Deze Volkswagen T1 Half-track Fox met twaalf wielen is helemaal gerestaureerd

Hoe de Maserati MC20 Cielo stevig bleef zonder veel extra gewicht

Volkswagen ID. Buzz krijgt suffe Star Wars-outfit

Dit zijn negen stiekeme (en vaak geniale) trucjes die werden uitgehaald in de racerij

Reacties