We spraken onlangs met een hooggeplaatste ingenieur van Nissan over vastestofbatterijen, ook bekend als solid-state – zo’n nieuwe technologie waar je misschien al weleens van hebt gehoord en waarvan je denkt dat ie de wereld gaat veranderen.
De huidige accucellen hebben een gel-elektrolyt tussen elke anode en kathode. Die gel moet gekoeld worden, zeker als de auto aan de snellader hangt. Die koelvloeistof en de leidingen ervoor voegen onvermijdelijk ruimte en gewicht toe aan de auto. Daarnaast zijn ze ingewikkeld om te bouwen.
Het verschil tussen een lithium-ion batterij en een solid-state batterij
In een solid-state batterij wordt die gel vervangen door een vaste elektrolyt die niet kan oververhitten en dus geen ruimtevretend koelsysteem nodig heeft. Volgens de berekeningen van Nissan kijken we aan tegen de helft van de kosten per kW vergeleken met de huidige gelbatterijen, en de dubbele energiedichtheid. Ze zouden drie keer zo snel laden en dat ook nog eens volhouden tot 100 procent.
Oké, meneer Nissan, laat maar komen dan. Ah, zeggen ze, niet zo snel. Nissan is waarschijnlijk aan het eind van of dicht bij het eind van de race, maar het is allemaal nog zeer in een laboratoriumstadium. En als ze in productie gaan, zijn er waarschijnlijk nieuwe platforms nodig om er ten volle gebruik van te kunnen maken.
Wanneer komt die solid-state batterij?
Dat betekent dat je zeker vóór 2028 nog niets hoeft te verwachten. Nissan en de andere partners van de Alliantie hebben nog aardig wat auto’s die daarvoor (en daarna) geïntroduceerd moeten worden op wat vandaag de dag nog een behoorlijk nieuw mid-size platform is, plus een nog onbekend kleiner exemplaar voor bijvoorbeeld de R5.
Dus gelbatterijen zullen nog altijd in nieuwe auto’s worden gezet en worden verbeterd tot minimaal de helft van het volgende decennium. Dus de huidige lithium-ion batterij zal over een jaar niet plotseling verouderd of achterhaald zijn.
Reacties