
Elektrische auto’s hebben vaak een nadeel: ze zijn nogal hoog en smal. . Voor een hatchback of crossover maakt het niet zoveel uit, maar voor een sportieve coupé of cabriolet wel. Nu zijn er gelukkig wel fraaie elektrische auto’s, maar de mooiste is misschien wel deze Longbow Roadster. Die ‘Roadster’ is niet per ongeluk gekozen. Omdat de Tesla Roadster alsnog uitgesteld is, is deze auto een rijdende vinger naar Elon Musk (en het is niet de duim, wijsvinger, ringvinger of pink).
Op basis van de afbeeldingen lijkt het de zoveelste beginnende sportwagenfabrikant. Het gaat bijna altijd hetzelfde. Ze maken te vroeg bekend dat ze een Ferrari-killer in huis hebben, de ambitieuze specificaties kunnen ze niet waar maken en nog voordat ze het logo kunnen bedenken, is de toko alweer failliet. Volgens Longbow zal dat niet gebeuren. Kijk, dat zijn de betere WC-Eenduitspraken.
Wie zijn de mensen achter Longbow?
Het is – uiteraard – een nieuwe Britse fabrikant. De mensen achter het merk zijn behoorlijk gelauwerd en hebben ervaring bij merken als BYD, Lucid, Polestar en Tesla. Afgaand op die merken kun je concluderen dat dit een elektrische sportwagen is, en dat is ook zo. In principe zijn er twee auto’s. De groene heet de Longbow Speedster en de grijze is de Longbow Roadster. Het bijzondere aan deze auto’s is het lage gewicht. De Roadster weegt 995 kilo, de Speedster (zonder voorruit) zelfs 895 kilo.

In eerste instantie gaan ze de Speedster maken. Deze kost omgerekend ongeveer 100.000 euro. Er is een elektromotor van 326 pk die de achterwielen aandrijft. Door het hoge vermogen en lage gewicht sprint je in 3,5 seconden naar de 100 km/u. De motor is zo geplaatst dat deze in de toekomst eenvoudig te vervangen is. Niet voor een V8, maar wel voor een betere elektromotor als die er is over 10 jaar.
Eigen ontwerp, aandrijflijnen van bekende merken
Wellicht geldt dat ook voor de accu, hoewel 442 kilometer actieradius meer dan voldoende is. In een Lotus Elise ga je ook niet in één ruk naar Noorwegen of Griekenland. Misschien wel handig om te weten, Longbow koopt alle belangrijke onderdelen in bij andere fabrikanten. Dus de motor, accu, software, remmen: dat komt van andere merken. Op zich is dat niet raar. Een Caterham heeft veel Ford-techniek, een Ariel Atom heeft Honda-techniek en een Lotus Elise had sinds 2006 Toyota-techniek.
Lees ook: Lotus komt eindelijk weer met ultralichtgewicht (elektrisch) voertuig
Nadat de eerste 150 exemplaren van de Longbow Speedster zijn verkocht, is het tijd voor de Longbow Roadster. Die vinden wij eigenlijk nog interessanter. Niet alleen heeft deze een dakje, maar de prijs ligt met omgerekend 77.250 euro ook aanzienlijk lager. De Roadster gaat in 3,6 seconden naar de 100 km/u. De Roadster zou bijzonder interessant kunnen zijn, nu auto’s als de Alpine A110 en Porsche 718 binnenkort uit productie gaan.
Mooi concept
Ik kan haast niet wachten tot de eerste voor een grijpstuiver te koop staan met een gare accu
Dan is het de tijd voor de handige knutselaar om er een knappe V6 in te sleutelen
@Adje, Tesla is in het huidige politieke en sociale klimaat niet meer hot. En Topgear niet meer polariserend zoals vroeger…
Jongens, wel eens van een knipoog gehoord.
Ik denk ook dat deze er sneller zal zijn dan de Tesla Roadster.
Ziet er wel leuk uit en mooie specs
Musk is een compleet geschifte ketamine-verslaafde neonazi. Op welke manier heeft dit iets te maken met een politieke agenda van Topgear of geld uit Brussel?!
Apart om Elon, door het sluik te halen. Sinds dat hij een andere rol heeft in plaats van Tesla de hemel in te praten nu de hel. Iets met een politiek agenda topgear, ook geld uit brussel?