‘De ziel van een Lotus met de bruikbaarheid van een SUV.’ Zo noemt Lotus deze Eletre. Het merk waagde zich wel vaker aan een uitstapje buiten de vederlichte sportauto’s – vierzitters, voorwielaandrijving – maar nog nooit met iets wat ogenschijnlijk zó indruist tegen hun kernwaarden. De Lotus Eletre is een SUV, en hij is elektrisch. Dubbel heiligschennis, als je het de fanatici vraagt – maar broodnodig als het merk wil overleven.

De Eletre is de eerste van drie ‘lifestyle-EV’s’ die Lotus de komende vier jaar zal introduceren. Hij leent delen van zijn design bij de Evija – Lotus spreekt van een ‘poreus ontwerp’ waar de lucht moeiteloos over- en doorheen stroomt. De Eletre is groter dan je zou vermoeden: hij meet 5,10 meter in de lengte en minstens 2,13 meter in de breedte (10 centimeter meer als je niet voor de cameraspiegels kiest). Z’n wielbasis is ruim 3 meter, wat doet vermoeden dat er een fors accupakket in z’n vloer zal liggen. En dat klopt: ‘meer dan 100 kWh’, zegt Lotus, goed voor circa 600 kilometer bereik.

De prestaties van de Lotus Eletre

Veelvuldig gebruik van koolstofvezel en aluminium zou het gewicht van de Eletre moeten drukken, maar het precieze cijfer wordt nergens in het persbericht genoemd. Dat ligt zeker boven de twee ton, want ook in Hethel kunnen ze geen wonderen verrichten.

Maar als je een Lotus niet licht kunt maken, kun je nog altijd zorgen dat ie in ieder geval snel is. De Eletre hoeft zich op dat vlak niet te schamen. Hij staat op een 800-volt platform en Lotus spreekt van een vermogen ‘vanaf 600 pk’. De 0-naar-100-tijd is minder dan 3 seconden en de topsnelheid bedraagt 260 km/u. Ook aan de stekker is ie rap: Lotus zegt dat hij met 350 kW is bij te laden, wat betekent dat je er in 20 minuten zo’n 400 kilometer actieradius bij krijgt. Bij AC-laadpalen kan de Eletre 22 kW aan.

De Lotus Eletre is bijzonder geavanceerd

Uiteraard is het merk losgegaan op de dynamica om de grote SUV enige lichtvoetigheid mee te geven. Hij staat optioneel op 23-inch wielen en is uit te rusten met keramische remmen. Achteraan vinden we een vijf-link ophanging en achterwielbesturing, er zijn actieve stabilisatoren en alle Eletres krijgen standaard actieve luchtvering. Via torque-vectoring door remingrepen helpt de auto je extra vlot de bocht om. Verder belooft Lotus ‘hoogst communicatieve besturing’ en ‘uitzonderlijke betrekking van de bestuurder’.

De tijd dat je in een Lotus was aangewezen op draairaampjes en een zeem is al enige tijd voorbij, maar de Eletre zet ook hier een nieuwe standaard voor het merk. We noemden al de cameraspiegels; daarnaast zijn er lidar-sensoren voor autonoom rijden, lampen die een kleurrijk dansje doen (en de batterijlading aangeven), over-the-air updates, een actieve spoiler, een panoramadak en wollen stoelbekleding die 50 procent lichter is dan leer. Uiteraard heeft het interieur de nodige schermen (met Lotus’ eigen infotainment), veel opbergruimte en premium materialen. Ook krijg je vijftien speakers en 1.380 watt aan audio voor je trommelvliezen. Of 23 speakers en 2.160 watt, als je dat niet genoeg vindt.

Wat kost de Lotus Eletre?

Daarover kunnen we kort zijn: de prijzen zijn nog niet bekend. Ook weten we nog niet wanneer hij precies op de weg verschijnt. Er is enkel bekendgemaakt dat de productie ‘later dit jaar’ van start gaat in een geheel nieuwe fabriek in China. We wachten in spanning af.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)