Lotus staat al sinds jaar en dag voor pure automobiele hardcore. Die stelling kan nu de shredder in.
 
Het is zo’n lekker simpel merk, Lotus. Het gaat maar om één ding: rijden. En daaraan is alles, álles ondergeschikt. Wie wel eens in een Elise heeft gereden, of beter: in een Elise heeft proberen te stappen, weet dat. Dat is namelijk niet te doen. Een olifant door een brievenbus proppen is eenvoudiger. Maar als je dan zit, als je dan rijdt, is alles vergeten en vergeven. Tot je er weer uit moet.
 
Maar Lotus moet mee in de vaart der volkeren. De VS lonken en in de VS, daar heeft men andere eisen. Het idee alleen al zelf te moeten schakelen, jaagt de potentiële clientèle al zo veel schrik aan dat men meteen afhaakt.
 
Dus moest er een automaat komen. Nu doen ze bij Lotus al een tijdje goede zaken met de motoren van Toyota en die maken ook automatische versnellingsbakken. En als in de Evora dan toch al de 3,5-liter V6 van de (Amerikaanse) Camry ligt, wat ligt er dan meer voor de hand dan ook diens automaat daaraan te koppelen? Klinkt simpeler dan het is, want Lotus is wel zo dat alle elektronica gesloopt en opnieuw opgebouwd wordt – de Japanners zouden hun bak waarschijnlijk nooit meer herkennen. Maar goed, aldus geschiedde, eerst met de gewone Evora, nu ook met de 70 pk sterkere, want van compressor voorziene Evora S.
 
De automaat in de Evora, die de naam IPS (Intelligent Precision Shift) heeft meegekregen, telt zes verzetten die zelf kunnen uitzoeken wat ze wanneer doen, of met peddels aan het stuur bediend kunnen worden. Als je na wat geflipper tien seconden niets doet, schakelt de bak weer naar zijn automatische stand.
 
In de gewone automatische stand schakelt de bak behoorlijk soepel. Hij doet zijn best de sportiviteit erin te houden en schakelt dus niet te snel over. Tegelijkertijd probeert hij het verbruik binnen de perken te houden, onder meer door bij rustig rijden de tijd te nemen voor dat schakelen.
 
Een en ander is nog te beïnvloeden door de Sportknop op de middenconsole in te drukken, waardoor later wordt opgeschakeld, de gaspedaalrespons directer is en er sneller wordt teruggeschakeld als je op een bocht komt afremmen. Dat heeft de Evora over het algemeen goed in de gaten; bij hard remmen vanaf een stevige snelheid schakelt hij meteen maar twee tandjes terug. Het is wel gek dat je het nauwelijks voor elkaar krijgt terug te schakelen naar 1; kennelijk gaat hij ervan uit dat het stevige koppel van 400 Newtonmeter dat wel oplost. Als jij juist hoge toeren wilt, kan dat wat sloom overkomen.
 
Je kunt enorm hard met de Evora en de IPS-automaat zit dat niet in de weg; zeker Amerikanen zullen er blij mee zijn, ook al omdat de handgeschakelde versie niet de beste bak (wat stug, vrij lange slagen) heeft die ooit uit Hethel is weggereden.
 
De Evora is toch al een wat atypische Lotus; aanzienlijk minder hard geveerd dan een Elise, en voorzien van voorheen onbestaanbare luxe als elektrische ramen, een kabouter-achterbank, cruisecontrole, navigatie en zelfs stoelverwarming. En nu dus ook een automaat, die het gemak nog verder verhoogt. Jawel, een comfortabele Lotus: het moet verdorie toch niet gekker worden.

Lotus Evora S IPS 2+2

 

14/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 4,8 s

Top: 277 km/u

Verbruik: 9,7 l/100 km

Motor: 3.456 cc V6, supercharger benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 350 pk

Koppel: 400 Nm

Gewicht: 1.442 kg

CO2: 224 g/km

 

Prijs

NL: € 105.038

BE: € 83.000

 

Vonnis

Een Lotus waarmee het niet constant knokken is – het is even wennen, maar het kan. Nu alleen het geluid nog even aanpakken – dat kan bruter, jongens

Reacties

Meer van TopGear