Gek genoeg doet niet iedereen nog een loeder van een burnout met zijn of haar oude banden als ze bijna op zijn. Zonde. Ook zonde: elk jaar worden er 200 miljoen banden met genoeg profiel weggegooid omdat ze lek zijn. Niet alle gaten in banden zijn immers te repareren. De luchtloze banden van Michelin moeten deze verspilling tegengaan – en ze komen misschien al in 2025.

‘We willen de volgende generatie van de Chevrolet Bolt met luchtloze banden uitrusten’, zei Alexis Garcin, president van Michelin North America, in een interview met CNN Business. ‘En het gaat nu gebeuren in de komende drie tot vijf jaar.’ Michelin noemt de nieuwe band zonder lucht de Uptis. Eerdere berichten van Michelin spraken over 2024, maar dit wordt dus minimaal een jaartje later.

De luchtloze banden hebben wel een profiel van rubber

Het profiel van de Uptis is van rubber gemaakt, net als bij normale banden. Qua grip zou de luchtloze band dus feitelijk hetzelfde moeten bieden. Het verschil zit hem in het stuk tussen het loopoppervlak en de velg. Daar zit geen luchtcompartiment meer, maar een soort schotten (of ribben) die de functie van luchtdruk moeten overnemen.

Niet alleen kunnen de banden niet meer lek raken, als het profiel op is, zou er nieuw profiel om de Uptis gelegd kunnen worden. Dit gebeurt bij luchtbanden nu overigens soms ook al. Een nadeel van de luchtloze banden is dat je de luchtdruk en de hardheid dus niet meer kunt reguleren. Bijvoorbeeld als je een zware lading aan boord hebt, of als je offroad wilt gaan met je 4×4.

Op alle foto’s van de luchtloze band zie je een opengewerkte zijkant. Het zou kunnen dat deze zijkant in de toekomst dicht is om steentjes en dergelijke buiten te houden.

Reacties

  • Alain GS heeft op 2 maart 2022 geschreven:

    Wat ben je met luchtloze banden als door de huidige derde wereldoorlog de economie geen zuurstof meer dreigt te krijgen ! Lol !

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)