Begrijp ons niet verkeerd, we vinden het interessant dat er een hoop nieuwe automerken in korte tijd bijkomen. Daar zitten goede en slechte auto’s tussen, mooie en lelijke, snelle en trage. Als we kijken naar de nieuwe Amerikaanse merken (Tesla, Rivian, Lucid, Scout) en de Chinese merken zien we wel een verschil qua benadering qua design. In China laat men zich soms verleiden tot, ehh, inspiratie opdoen bij anderen. Met de Maextro S800 is dat niet anders.
Nu moeten we in de bres springen voor diverse Chinese merken die met veel pijn, moeite en vooral veel geld Europese designers hebben weggekocht om een consistente designtaal voor hun merk neer te zetten. In sommige gevallen lukt dat nog best aardig ook. Maar in het geval van de Maextro S800 greep men terug naar een oude gewoonte: kopieergedrag. Ze hebben het dit keer wel slim gedaan en niet één auto gekopieerd, maar meerdere tegelijk. Eigenlijk precies wat ze bij de GTA-games ook doen.
Ouderwets kopiëren
De Maextro S800 is een combinatie van Rolls-Royce, Mercedes en Maybach-invloeden. Maextro is een compleet nieuw merk. Het is een samenwerkingsproject tussen Huawei en JAC. Het merk heeft uiteraard zeer ambitieuze doelstellingen, zoals het een EV-startup betaamt. Dat betekent in dit geval dat Maextro een concurrent is voor Bentley, Horch (luxemerk van Audi), Maybach en Rolls-Royce. Juist. Uiteraard hebben ze een USP om klanten te verleiden tot aanschaf van zo’n Maextro S800 en dat is … een lage prijs.
Nu weten we niet of ze bij Maextro marktonderzoek gedaan hebben, maar prijs is voor klanten van een Bentley, Maybach en Rolls-Royce zelden de doorslaggevende factor. Het is niet zozeer een lelijke auto, dan een niet al te originele. Alle details kennen we al van ‘echte’ luxemerken. De gepolijste putdekselvelgen, honingraatgrille, tweekleurige lak en de enorm lange neus: we hebben het al eens eerder gezien. De achterkant lijkt origineel, totdat je realiseert dat de Porsche Panamera dezelfde bips heeft.
Afmetingen van de Maextro S800
Om een idee te krijgen van het enorme apparaat, de Maextro S800 is 5,48 meter lang, 2 meter breed en 1,54 meter hoog. Bijzonder groot is de wielbasis: 3,37 meter. Qua afmetingen kan de S800 zich meten met de Europese slagschepen. Zoals vermeld, is de Maextro S800 goedkoper dan de auto’s waarop deze geïnspireerd is. Het is een concurrent voor de BMW i7 en Mercedes EQS, dus zo rond de anderhalve ton tot twee ton.
Lees ook: Officieel: Europese importtaks op Chinese auto’s wordt heeeeeel klein beetje minder
Voor de Chinese markt is het ongetwijfeld een topaanbieding. Daar is men er juist trots op om een product van eigen makelij te (laten) besturen. Omdat autorijden daar nog een relatief nieuw fenomeen is, zijn de ouderwetse merken nog niet echt ingeburgerd. Voor Europa lijkt het ons een vrij kansloze exercitie, zeker als er nog een hoop importtaksen overheen gaan. Dan moet je wel heel erg van afschrijving genieten om dit te kopen.
Benoit heeft op 27 november 2024 geschreven:
Citroën C6, iemand?
Even denken heeft op 27 november 2024 geschreven:
Wil ik een rijdend stuk jatwerk? Nee.
Wil ik een bijdrage leveren aan de economie van een land waarmee we in (digitale) oorlog zijn? Nee.
Wil ik een auto die mijn telefoongegevens doorspeelt naar de Chinese overheid? Nee.
Wil ik een auto die de bouwkwaliteit van een Lada heeft? Nee.
Wil ik een auto met rijeigenschappen van een Lada? Nee.
Wil ik een auto met software zonder enige vorm van logica? Nee.
Wil ik een auto waarmee de Chinese overheid mijn omgeving in de gaten kan houden? Nee.
Wil ik een auto waarbij de fabrikant elke vorm van milieuregels negeert? Nee.
Vraag ik mij af waarom Topgear aandacht besteed aan dit soort misbaksels? Ja.
Rm heeft op 29 november 2024 geschreven:
Dan vraag ik me toch echt af wat voor een auto en telefoon je gebruikt en waarom je je daar wel veilig bij voelt
@rm heeft op 30 november 2024 geschreven:
Dan vraag ik me toch echt af waarom je die vraag stelt, aangezien er voor alle denkbare auto’s en telefoons talloze -en vaak veel betere- alternatieven zijn voor Chinese producten die ons -en onze omgeving- bespioneren.
Dit is het ‘argument’ dat je keer op keer hoort uit Chinese hoek en het is een beetje vermoeiend. Mensen die voor Chinese zogenaamd goedkope tech kiezen die zijn egocentrische kl**tzakken want je zou inmiddels moeten weten dat je niet alleen al je eigen gegeven dan aan China afgeeft, maar ook van je omgeving. De gesprekken die ze via jouw telefoon kunnen afluisteren, je contactgegevens, etc.. Dat jij zo achterlijk bent om je eigen privacy aan Beijing te geven is één ding, maar dat je ook de privacy van iedereen om je heen weggeeft, is ronduit asociaal.
Ikke heeft op 30 november 2024 geschreven:
Ik kan niet voor die bovenstaande meneer of mevrouw praten, maar ik koop al jaren heel bewust geen Chinese tech meer. Dus voor mij een Samsung telefoon. Zonder de spyware die je er bij een Oppo standaard bij krijgt.
Tip: gebruik sowieso geen Chinese apparaten met een internetverbinding want alles wat je doet staat dan op een Chinese server, zie artikel van The Guardian “The Xiaomi fryer and another by Aigostar sent people’s personal data to servers in China”.
Yor heeft op 2 december 2024 geschreven:
Chinees spul is prachtig mooi en Kwaliteitsband is breed. Van ver onder de slechtste norm hier tot ver boven de hoogste norm hier. Door ons ongelimiteerd veelvraat consumptiegedrag hier kopen we liever veel van het goedkope met alle gevolgen vandien: hebzucht, agressie, oorlog op astand, om onze consumptieziekte te kunnen blijven uitoefenen, waar we vervolgens quasi verontwaardigd over doen , Gewoon betalen voor weinig milieuvriendelijk , nuttig, duurzaam, buikbaar en goed spul waar je vrolijk van wordt, zou ik zeggen. Niet de als koeien de marketingtruc die gecreeerde/gemarketeerde” mooi “design aan de koeien kudde aan weet te smeren en dit ook nog als belangrijkste koopargument bij de koopzieke consument weet neer te leggen, zodat de slechte kwaliteit van o.a. “mooie” Engelse auto’s hier ver achter wordt weggemoffeld. Gewoon kopen die innovatieve Chinese auto’s. Zelfs als ze soms uiterlijk wat weghebben van die “mooie” oude, kwalitatief zeer slechte Engelse auto’s die nog steeds drijven op hun verdiensten uit het stoomtijdperk,toen ze in dat tijdsh re wricht nog wel als goed bestempeld konden worden.
Diego heeft op 27 november 2024 geschreven:
Hear hear! Weg met die Chinese troep en weg met die k*t artikelen hierover!