
‘Een V8 in een BMW 850i? Die heeft toch een V12 onder de kap?’, horen we je denken. Klopt, maar het exemplaar hierboven heeft een kleinere motor gekregen. Zonde om de twaalfcilinder weg te halen, nietwaar? Nou, deze V8 is er niet zomaar een. De achtcilinder komt uit een BMW M5 van de E39-generatie. Tuner Manhart is verantwoordelijk voor de restauratie en de motorwissel van de 850i. Het bedrijf noemt de creatie hierboven de Manhart MH8 5.0 V8.
De originele motor van de eerste 8-serie is een 5,6-liter V12. Deze motor produceerde in zijn jonge jaren 381 pk en 550 Nm. De 850i was geen snelheidsmonster te noemen, totdat je op de Autobahn terechtkwam. Daar was de BMW 850 in zijn tijd de baas. De motor stond bekend om zijn, zoals BMW dat noemt, ‘Laufcultur‘. De motor loopt zo rustig dat je er een muntje op kunt balanceren.
Specificaties van de Manhart MH8 5.0 V8
De oude V12 wordt nu dus ingewisseld voor een moderne motor. De 5,0-liter V8 uit de M5 stuurt een vermogen van 420 pk naar behoorlijk brede achterwielen. De tuner monteert achterbanden die 295 millimeter breed zijn. Die zullen voor aardig wat steenslag zorgen bij bumperklevers. Ook de remmen bleven niet onaangepast. Manhart geeft de 8-serie remklauwen met vier zuigers en grotere remschijven. De hoogtevrees is ook verholpen, want de MH8 staat op Bilstein-schokdempers met H&R-verlagingsveren.
Naast deze leuke upgrades is de Manhart MH8 compleet gerestaureerd. Zo zijn alle onderdelen van de ophanging vernieuwd en opnieuw in de lak gezet. Het interieur van de 2+2 bleef over het algemeen hetzelfde, op een paar leuke alcantara toevoegingen na. De Manhart MH8 5.0 V8 komt in een zeer gelimiteerde oplage van vijf stuks en kost 149.000 euro. Wees er dus vliegensvlug bij als je er eentje wilt hebben.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De mooiste BMW van het moment kun je binnenkort niet meer bestellen

Eindelijk neemt BMW een zeer fraai model in productie

Wanneer gaat de mooiste BMW uit productie? En wat gebeurt er daarna?

BMW 858 CSL is hemelse perfectie, maar niet van BMW zelf

Deze bijna nieuwe Nederlandse BMW 8X Jeff Koons kan van jou zijn

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

Deze 6 toffe Alpina’s kosten minder dan de goedkoopste nieuwe BMW

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

De BMW M3 CS Touring is de duurste M3, maar heeft géén middenarmsteun

De vernieuwde BMW iX is beter en te bestellen met een tegenstrijdig pakket

BMW X3 40d: dikke diesel met actieradius van 970 kilometer

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Kooptip: Deze BMW M5 kreeg van Volkswagen een W10-motor

Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn

Lolreclame: BMW M5 E39 vs raketauto

Kijktip: The Secret Race Across America

Hoeveel pk verliest een auto na 500.000+ km?

Keurige instapper heeft 364 pk, per achterwiel

Manhart MH2 450 maakt de M240i beter, maar moet je niet gewoon de M2 bestellen?

V8 of niet, Manhart kietelt ook de hybride Mercedes-AMG C 63

Je kunt nu jouw Mercedes-bedrijfsbusje laten ombouwen tot AMG door Manhart

De BMW M3 Touring krijgt 650 pk en een sterrenhemel van Manhart

Manhart pakt de BMW M4 Competition subtiel aan (635 pk)

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Zie jij van welke populaire auto de koplampen van deze bus komen?

De goedkoopste Mercedes sedan die je in Nederland kan bestellen, gaat eruit

Onderhoud aan de auto in Nederland kan binnenkort wel eens erg duur worden

Waarom elektrische auto’s in de toekomst juist minder actieradius kunnen hebben

Reacties