We begrijpen restomods. Het is het automobiele equivalent van een briljante coverband die oude hits speelt, maar dan in FLAC-geluid en in 4K-beeld. Porsches van Singer, Alfa Romeo’s van Alfaholics en de Jaguars van Eagle. We snappen ze. Vandaag hebben we de Maserati Biturbo Shamal Restomod van Modena Automobili en die snappen we gek genoeg iets minder. Dat heeft vooral te maken met het design en waar de auto voor stond. En de vraagprijs.
Meestal is een restomod een viering van een bepaald hoogtepunt van een merk. Niet zozeer een zijspoor. Er is ook geen Bob Dylan-coverband die alleen maar nummers uit de Born Again-periode speelt, want iedereen wil Like A Rolling Stone horen. De Maserati Biturbo was het model waarmee het merk in de jaren 80 grote aantallen wilde maken. De Biturbo’s waren saai vormgegeven, niet bijzonder snel en stonden berucht qua het gebrek aan betrouwbaarheid.
Wat is de Shamal dan eigenlijk?
En toch dachten ze bij Modena Automobili dat die periode geëerd moest worden. Toegegeven, het gaat in dit geval niet om de Biturbo in het algemeen, maar de Shamal. Dat was het topmodel aan het einde van het biturbo-tijdperk en dat is op zich wel een bijzondere versie. De originele Shamal had een 3,2-liter biturbo V8, deze heeft de moderne 3,0-liter biturbo V6 uit de huidige Ghibli. Die is vervolgens gekieteld tot 500 pk. Ook de ZF-automaat met acht verzetten, aandrijfas en differentieel komen van de Ghibli.
Prestatiecijfers zijn bekend, doch niet enorm indrukwekkend. Van 0-100 km/u sprinten duurt 4,7 seconden en de topsnelheid is 285 km/u. Voor de torenhoge prijs (die we zo vermelden) is het traag, maar het is alsnog sneller dan het origineel. Daarom is het subframe achter ook compleet nieuw en werd de ophanging rondom aangepast. Nieuwe remmen van Brembo zorgen voor betere stopkracht.
Lees ook: Maserati is exclusiever en goedkoper dan Ferrari, en dat is niet de bedoeling
Prijs Maserati Shamal restomod
Want ja, die prijs, waar hebben we dan over? Een tonnetje plus een keurige Shamal? Nee, dat is het goede nieuws. Er zullen geen Shamals worden opgeofferd om deze Shamal restomod te maken. De basis is gewoon een huis-, tuin- en keuken Biturbo die je al voor 15 mille kunt oppikken. Automobili Modena vraagt zelf 585.000 euro voor de conversie. Nu zijn restomods altijd heel erg prijzig, maar dit is wel een erg lastige financiële propositie.
Voor 585.000 euro heb je de mooiste originele Shamal (met V8) én een moderne Ghibli Trofeo. Plus nog een Quattroporte GT S, Bora en Merak. Aan de andere kant, we gaan ervan uit dat de beoogde klanten van deze Shamal restomod al die genoemde auto’s al in hun verzameling hebben staan. Dit is dan de kroon op het werk. Volgens Modena Automobili gaan ze er slechts 33 van bouwen, we zijn benieuwd of ze dat aantal daadwerkelijk gaan halen.
Bermtoerist heeft op 5 november 2024 geschreven:
Onbetrouwbaar en duur, dat lijkt me allemaal wel prima. Maar die Gandi knikken in de wielkasten weglaten, dat kan echt niet.