De Maserati 5000GT in 1959 was het startschot van de V8-motoren voor het Italiaanse merk. In de jaren die volgden, verkocht Maserati meer dan 100.000 auto’s met een achtcilinder. Helaas is het einde van de Maserati V8-motoren in zicht. Tot 2024 blijven de modellen met een V8-motor te koop en daarna moet je het doen met viercilinders en V6-motoren. En natuurlijk elektrische modellen.

De laatste Maserati met V8-motoren zullen automatisch collector’s items worden. De laatste achtcilinder komt in de Trofeo-versies van de Levante, Ghibli en Quattroporte te liggen. Daarin produceert de twinturbo achtcilinder 572 pk. Fans kunnen afscheid nemen van de V8 tijdens het Goodwood Festival of Speed. Daar worden de Ghibli 334 Ultima, Levante V8 Ultima en Maserati Trofeo aan het publiek gepresenteerd.

De wissel van de verbrandingsmotoren naar de elektrische aandrijflijnen heeft natuurlijk te maken met de Europese richtlijnen voor 2035. Maserati wil vijf jaar daarvoor al helemaal elektrisch zijn. Het merk belooft dat ‘de stijl, emoties en tijdloze performance’ zal blijven wanneer het elektrische tijdperk ingaat. Dat begint al goed met de Maserati GranTurismo Folgore die de TopGear Award voor Beste Elektrische GT won.

Reacties

  • UltimateLF heeft op 16 mei 2023 geschreven:

    Inderdaad maar een pre-order doen voor die Maserati-special dan, als herinnering straks van de betere tijden, wat een droevenis……

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear