Maybach keert terug (soort van)

Mercedes gaat niet zo heel vaak op z'n plaat, maar als ze het doen, doen ze het goed. Het drama rond de omvallende A-klasse was er natuurlijk een van episch formaat, en ook het debacle dat de herintroductie van het klassieke merk Maybach was, mocht er wezen. 

In 2002 besloot Mercedes dat er ruimte was voor een merk boven zichzelf, een soort hyperdeluxe über-Mercedes. Op zich niet onlogiscch: bomen groeiden destijds keihard door de hemel heen en niets leek ooit op te kunnen. De Duitsers groeven diep in de geschiedenis en kwamen met Maybach, een merk dat begin 20e eeuw ongeveer voor hetzelfde stond en waarvan men in 1960 de rechten had gekocht. 

Er kwamen er twee: de 57 en de 62, die ook in een sterkere S-versie besteld konden worden. En oh ja, er was ook nog de Landaulet, een reuzefout soort parade-auto waarbij de achterinzittenden open konden rijden, terwijl het bestuurdersgedeelte gewoon dicht was. Hoe dan ook, het sloeg niet erg aan. De Maybachs waren schreeuwend duur (een 62S kostte je dik 7 ton) en de economische crisis deed de rest: in 2011 besloot men dat het genoeg was geweest: het avontuur had alleen maar sloten geld gekost. 

Maar goed, toch zonde van zo'n roemruchte luxenaam, en dus heeft Mercedes besloten hem toch weer in het leven te roepen. Voorlopig is het alleen nog een soort toevoeging aan een S 600, die voorzien wordt van de meest luxe accessoires, leer- en houtsoorten die Mercedes heeft kunnen vinden – én van een Maybach-plaatje dus. Nadere details ontbreken nog, maar er is al wel aangekondigd dat het hier niet bij zal blijven: Maybach moet als het aan Mercedes ligt geen typeplaatje worden, maar een heus submerk. We zullen in de toekomst zien waar dat op gaat neerkomen.

Nu we het toch over typeplaatjes en modelnamen hebben: daar gaat komend jaar het een en ander in veranderen. Niets heel erg wereldschokkends, maar toch. Het moet wat meer duidelijkheid brengen, nu het zomaar zou kunnen dat de arme Mercedes-klanten door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Belangrijkste wijzigingen: het gamma wordt min of meer opgedeeld in vieren: de kernmodellen (A-, B-, C-, E- en S-klasse), de vierdeurs coupés (CLA en CLS), de roadsters (SLK en SL) en de SUV's (die altijd met de letter G beginnen). Bij die laatste vallen de grootste klappen: de naam ML verdwijnt en wordt GLE; de GL wordt GLS en de GLK wordt GLC. Analoog aan die die laatste krijgt ook de SLK een nieuwe naam: SLC dus. Daarnaast krijgt elk model een toevoeging die duidelijk moet maken om wat voor soort aandrijving het gaat. Zo staat c voor CNG (aardgas), d voor diesel, e voor elektrisch/plug in hybride, f voor waterstof/brandstofcel en h voor hybride. In de overzichtsfotootjes kun je het eenvoudig zien.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken