Waarschijnlijk kunnen we ons de komende tijd gaan voorbereiden op een stroom van jubileummodellen van Mazda. De verkoopcijfers kunnen bij Mazda wel een opkikker gebruiken, maar er is ook echt een goede reden voor een klein feestje. Afgelopen week is in Japan namelijk een gifgroene Mazda 2 van de band gerold.

Dat is op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat dit exemplaar precies de 40 miljoenste auto is die Mazda sinds oktober 1931 heeft geproduceerd. Het begon ooit allemaal met driewielers. Mazda had het over een lichte vrachtwagen, maar in onze ogen is het gewoon een veredelde motorfiets met drie wielen.

De eerste personenauto met vier wielen was voor Mazda pas in 1960 een feit, toen het op de proppen kwam met de onooglijke tweezits R360 Coupé. Echt bijzonder – en fraai – was de in 1967 geïntroduceerde Mazda Cosmo Sport, met een 110 pk sterke wankel- of rotatiemotor. Door de jaren heen zou Mazda als een van de weinige autofabrikanten het principe van de wankelmotor trouw blijven. Daarom worden we anno 2007 nog verwend met een auto als de RX-8, die dankzij zijn wankelmotor pas bij 9.000 toeren in de buurt komt van zijn grenzen. Wordt het niet eens tijd voor een retro-versie van de Cosmo Sport? Of desnoods een reïncarnatie van die rare R360 Coupé. Dat zou pas echt een mijlpaal zijn.

Reacties

Meer van TopGear