De succesformule van Carroll Shelby uit de jaren zestig, een kleine auto met een veel te grote motor, is zelfs in 2019 nog springlevend. Een Amerikaanse V8-motor leek het maximale wat een Mazda MX-5 kon verorberen, maar de eetlust van de Japanse roadster met de lange motorkap is groter dan dat.

Zo groot zelfs, dat de enige V12 die ooit uit Japan kwam in de Mazda MX-5 past. Het gaat om de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Het is het Japanse equivalent van een Rolls-Royce-motor in een BMW Z4 lepelen. Ook geen verkeerd project, trouwens. De Mazda MX-5 weegt standaard minder dan 1.000 kilo.

De voor comfort gebouwde 1GZ-FE-motor is geen krijsende beul zoals de twaalfcilinder in de Zonda. De officiële specificaties noemen een bescheiden 280 pk, wat stiekem eerder dichtbij 310 pk komt. Nog altijd niet veel, maar in werkelijkheid moet je kijken naar het cijfer van 481 Nm, waarvan 400 Nm al beschikbaar is bij 1.200 tpm.

Het moet een heel vreemde combinatie zijn van moeiteloos en toeren-arm optrekken, in een koets waarin je juist heel dicht bij de grond zit en op de eerste rij zit voor een orkest van trillingen, herrie, vibraties en g-krachten. Doodsangsten, maar dan zonder drama.

De individuele gaskleppen op de V12-motor zorgen voor de nodige akoestische ondersteuning. Het enige wat niet past, is de motorkap. De luchthapper bestaat nu nog uit een gat met een paar slierten ducttape. Je volgt het project op Instagram.

Mazda MX-5 met Toyota Century-V12

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)