Mazda MX-81 Aria is gerestaureerd

De eerste MX van Mazda

Foto('s): MazdaMazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaZijkant Mazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaRestauratie interieur Mazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaMazda MX-81 Aria in de grondverf
Foto('s): MazdaMazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaSpuiten van de Mazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaStoel Mazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaScherm en stuur Mazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaMazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaStoel Mazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaMazda MX-81 Aria
Foto('s): MazdaMazda MX-81 Aria
Foto('s): Mazdav
Mazda MX-81 Aria
Zijkant Mazda MX-81 Aria
Restauratie interieur Mazda MX-81 Aria
Mazda MX-81 Aria in de grondverf
Mazda MX-81 Aria
Spuiten van de Mazda MX-81 Aria
Stoel Mazda MX-81 Aria
Scherm en stuur Mazda MX-81 Aria
Mazda MX-81 Aria
Stoel Mazda MX-81 Aria
Mazda MX-81 Aria
Mazda MX-81 Aria
v

Niet elk verhaal van 14 februari is een liefdesverhaal. Op Valentijnsdag 2020 vond een medewerker van Mazda in een donker hoekje van de Fuchizaki-opslag deze Mazda MX-81 Aria. Bijzonder, want de meeste conceptauto’s van Mazda worden zorgvuldig vernietigd of in het museum gezet. Deze unieke hatchback stond 40 jaar met de klapkoplampen gesloten in een hoekje.

In 1981 debuteerde de eerste MX van Mazda op de Autosalon van Tokio. De letters staan voor ‘Mazda’ en ‘eXperimental’. Ontwerphuis Bertone is verantwoordelijk voor het ontwerp van de Mazda MX-81 Aria. Het Italiaanse designhuis tekende eerder de Volvo Tundra, wat later gek genoeg de Citroën BX werd. Dat is een verhaal voor een andere keer. In de basis is de MX-81 een Mazda 323 en voorin ligt een 1,5-liter viercilinder met ongeveer 130 pk.

Vrijgelaten

Ontwerper Marc Dechamps werd praktisch vrij gelaten om te tekenen wat hij wilde. De MX-81 kreeg klapkoplampen, een verstopte ruitenwisser en achterlichten die tot het dak liepen. Het interieur was nog wilder met een rechthoekig stuur en een televisie in het midden. Voor de stoelbekleding pakten ze het colbertje van je leraar wiskunde.

Tweedelige restauratie

De Mazda MX-81 Aria was niet echt beschadigd toen hij werd teruggevonden in 2020, al doet 40 jaar stilstaan een auto nooit echt goed. De eerste stap van de restauratie vond plaats in Hiroshima. Op het hoofdkwartier van Mazda restaureerden ze de motor, de remmen en alle elektronica. Toen ging de auto naar Turijn voor het plaatwerk, de lak en de bekleding. Waarschijnlijk krijgt de auto nu een mooi (en zichtbaar) plekje in Mazda’s eigen collectie.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken