McLaren 570S Track Pack: concurrent voor de Porsche 911 GT3

Dit is het antwoord van McLaren op de Mercedes-AMG GT R en de nieuwe Porsche 911 GT3

McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack
McLaren 570S Track Pack

Ja, je kunt het als antwoord op die twee supercars zien, maar de McLaren 570S Track Pack is geen apart model. In plaats daarvan is het een iets meer dan 19.000 euro kostend pakket dat je kunt kiezen op elke 570S. Dus niet op de 540C of de 570GT.

En nu we je toch aan het teleurstellen zijn, is het ook wel zo netjes om te zeggen dat het Track Pack niet zorgt voor extra pk’s of een andere ophanging van de 570S. Het Track Pack is vooral bedoeld voor gewichtsbesparing, het haalt namelijk 25 kilo van de standaard 1.313 kilo af die de 570S normaal weegt.

Is 25 kilo minder bijna 20.000 euro waard?

Als je alleen naar het gewichtsverlies kijkt: nee, niet. Je hebt het waarschijnlijk niet eens door. Het is het zeker wel waard als je kijkt naar de uitstraling van de auto. Aan de buitenkant van de 570S krijg je nóg lichtere lichtgewicht wielen, een matte sportuitlaat, een Dark Palladium dak en een spoiler die 1,2 centimeter groter is zodat je meer downforce krijgt als je met 240 over een circuit scheurt.

Aan de binnenkant is alles afgewerkt met alcantara, is de Track Telemetry-software van de 675LT aanwezig en zijn er twee carbon stoelen ingezet. Dus ja, je krijgt er wel wat voor terug.

Oké, maar ik wil meer carbon op m’n McLaren 570S Track Pack

Dat kan. Je kunt er voor kiezen om ‘m nog lichter te maken, maar dan moet je vinkjes neerzetten voor de opties ‘MSO Defined Carbon Fibre Exterior Pack’ en ‘Carbon Fibre Interior Upgrade. Dat kost je respectievelijk bijna 12.000 en iets meer dan 6.000 euro extra.

De grijze kleur die je op de foto’s ziet, met wat blauw en paars erdoorheen, heet Ceramic Grey, een optie die te kiezen is voor zo’n 7.000 euro. De basisprijs van de 570S in Nederland is 238.500 euro. Tel daar het Track Pack bij op en je komt uit rond de 260.000 euro. En de specifieke 570S Track Pack die op de foto’s te zien is? Daarvoor ben je al snel bijna 300.000 euro kwijt (berekend met de verschillende prijzen uit Engeland, momenteel niet te krijgen in Nederland).

Zouden jullie al die opties nemen?

Ja, zeker wel! Maar we zouden ook even kritisch door de optielijst heen gaan, of het ergens iets goedkoper kan. Wat we zeker zouden doen, is een stuur met alcantara. Subliem, stevig, voelt lekker aan, de vorm is top en ook de positionering en de grootte zijn erg fijn. Wij kunnen geen andere auto bedenken waarvan het stuur vanaf het eerste moment zo goed voelde.

Dit geldt trouwens alleen voor het stuur want de stoelen zijn erg krap. We zijn niet echt dik, maar we passen net in de stoelen. Misschien heeft McLaren dit expres gedaan, dat de wat stevigere medemensen onder ons er niet in passen. Houdt het gewicht lekker laag.

Als je eenmaal in de auto zit, kun je de zitting van de stoel nauwelijks aanpassen. Maar dat heb je eigenlijk ook niet nodig. De zitpositie is prima. En door de alcantara bekleding op het dashboard heb je geen last van reflecties in de voorruit, dus het enige waar je je druk om hoeft te maken, is het uitstappen. Laten we zeggen dat dit nogal wat van je lichaam vraagt.

Waarom zou je eruit gaan als je kunt blijven rijden?

Het beste wat wij kunnen zeggen over het Track Pack is dat het de 570S dichterbij het gevoel brengt dat je in de 675LT krijgt. (Die veel duurder en nóg strakker is.) Hij voelt niet sneller aan of zo, en heeft ook geen betere grip met de nieuwe Pirelli’s. Maar of het nou door het stuur komt of dat het verbeelding is, de 570S heeft nog nooit zo goed en intuïtief aangevoeld als dit model.

Hij voelt eigenlijk heel onverstoorbaar. Als je stuurt, geniet je van het fantastische gevoel: de auto doet precies wat je wilt. Dat is simpelweg genieten. Je kan er zo snel mee dat beter op circuit gaat knallen. Wat natuurlijk ook de bedoeling is met een auto die Track Pack in zijn naam heeft. Op gewone snelheden is het trouwens ook gewoon prima, en uitermate veilig, ondanks het vermogen om flink tekeer te gaan.

Hoe snel is hij dan?

De laatste keer dat wij de McLaren 570S getest hebben, ging ie in 3,1 seconden naar de 100 en tikte hij de 160 aan in 6,0 seconden. In dezelfde klasse kan niemand aan deze sprinttijden komen: de Audi R8, Mercedes-AMG GT R, Porsche 911 Turbo en Nissan GT-R redden die beide waarden niet. Ja, de GT-R haalt de 100 in 2,9 seconden, maar doet een volle seconde langer over de sprint naar 160. Zelfs de grote broer McLaren 650S of de Ferrari 488 GTB zijn niet sneller. Het launchcontrol-systeem van de 570S is namelijk verbluffend effectief. Als je hetzelfde probeert met de AMG GT R kom je niet weg zonder wielspin, maar de 570S lanceert zichzelf direct.

Het geluid van de motor klinkt overigens wat monotoon als je rondrijdt. Ook als je het gaspedaal vol indrukt, valt het geluid wat tegen. Het is wel stoer en intens maar wat saai. De snelheid die vrijkomt als de turbo’s erin klappen wanneer je boven de 3.000 toeren komt, is echter waanzinnig.

Kun je elke dag met de McLaren 570S Track Pack op pad?

Het is zeker een auto voor dagelijks gebruik zolang je je houdt aan twee regels: je moet niet te vaak een medepassagier meenemen en je moet de geluidsinstallatie upgraden. De standaard stereo is qua tonen een beetje zwak. Zonde.

Het rijden zelf is uitzonderlijk goed. Je kunt hem gemakkelijk in de standaard modus houden, maar met een druk op de Active-knop kun je de besturing en aandrijflijn aanpassen. De normale stand is prima op de openbare weg. Van de sportstand gaat ie een beetje schudden. Verder zijn de gasklep, motor en transmissie allemaal in lijn met de gekozen rijmodus.

Is de ie dan niet te comfortabel voor een circuitauto?

McLaren zegt zelf dat de auto perfect is voor mensen die ‘af en toe op circuits rijden zonder dat ze willen inleveren op het allround gebruiksgemak’. Dat is volgens ons wel een juiste beschrijving. Om te rijden is dit onze favoriete auto in wat we nu maar gemakshalve de instap-supercarklasse noemen. De motor van de Audi R8 V10 is bovenaards terwijl de Porsche 911 Turbo het meest geschikt is voor alle omstandigheden, nat of droog. Maar de 570S heeft de beste wegligging en hij voelt het lekkerst om te rijden. Het Track Pack voegt gewoon wat glans en scherpte toe aan een auto die al waanzinnig rijdt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken