De McLaren 620R is een budget-Senna

De nieuwe McLaren is je circuitspeeltje voor op de openbare weg

Foto('s): McLarenMcLaren 620R 3 4 voor
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 3 4 achter
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 3 4 voor
Foto('s): McLarenMcLaren 620R detail spoiler
Foto('s): McLarenMcLaren 620R detail voorbumper
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 3 4 voor links
Foto('s): McLarenMcLaren 620R 3 4 achter links
McLaren 620R 3 4 voor in bocht
McLaren 620R 3 4 voor op circuit
McLaren 620R 3 4 voor
McLaren 620R 3 4 achter
McLaren 620R 3 4 voor
McLaren 620R detail spoiler
McLaren 620R detail voorbumper
McLaren 620R 3 4 voor links
McLaren 620R 3 4 achter links
McLaren 620R 3 4 voor in bocht
McLaren 620R 3 4 voor op circuit

We hopen dat je een flinke eetlust hebt als het gaat om McLarens, want voorlopig blijven ze komen. Zie hier de McLaren 620R, wat simpel gezegd een straatlegale McLaren 570S GT4-racer is. Hij moet dus voldoen aan bepaalde regels om een kenteken te krijgen, maar omdat hij niet hoeft te voldoen aan de regels van de GT4-raceklasse, krijgt hij een dikke vette 620 pk en 620 Nm mee. De McLaren 620R is het meest pittige exemplaar uit de Sports Series tot nu toe. Hij is nog wilder dan de 600LT, McLarens andere circuitspeeltje.

Nog meer getallen

Trek in nog meer cijfers? Gelukkig. Van 0 naar 100 km/u doet ie in 2,9 seconden, 0 naar 200 km/u in 8,1 seconde en de topsnelheid ligt op zo’n 322 km/u. Inderdaad, langzamer dan de 600LT, maar de 620R produceert een stuk meer neerwaartse druk, waardoor hij op het circuit sneller is. Als dat je doel is met deze auto, dan biedt McLaren niet geheel toevallig een setje circuitbanden van Pirelli aan. Mocht dat niet je ding zijn – er zitten standaard P Zero Trofeo RS-banden onder die je ook niet in de steek zullen laten.

Racetermen met de 620R

Het bochtenwerk is belangrijker voor de McLaren 620R dan de rechte stukken. Dat bewijst hij met zijn handmatig instelbare ophanging. De hardheid laat zich op 32 manieren verstellen en de dempers helpen ook nog eens om gewicht te besparen door 6 kilo per stuk lichter te zijn dan de reguliere dempers. Daarbij plaatste McLaren 19-inch velgen vóór en 20-inch exemplaren achter.

De prijs van de McLaren 620R

De lichtste uitvoering van de 62oR weegt 1.282 kilo, wat iets meer is dan de 600LT, maar de achtervleugel de nieuweling maakt hierin het verschil. McLaren maakt er slechts 350 (allemaal met een eigen plakkaat met nummer, uiteraard), met een keuze aan kleuren, emblemen en cijfers geïnspireerd op het raceprogramma van het merk. Voor de McLaren 620R leg je zo’n 297.000 euro neer, zonder Nederlandse belastingen. Dat is zo’n 50 mille meer dan de 600LT moet kosten, maar wel slechts een derde van de prijs van de Senna. Genoeg om jou te verleiden?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws