McLaren Artura: 680 pk, V6 biturbo en hybride

Niet hetzelfde onderstel met een nieuwe huid – deze is compleet nieuw

Foto('s): McLarenMcLaren Artura
Foto('s): McLarenVleugeldeur McLaren Artura
Foto('s): McLarenZijkant McLaren Artura
Foto('s): McLarenMcLaren Artura
Foto('s): McLarenAchterkant McLaren Artura
Foto('s): McLarenStuur McLaren Artura
Foto('s): McLarenMcLaren Artura in de pitsstraat
Foto('s): McLarenMcLaren Artura in de pitsstraat
Foto('s): McLarenMcLaren Artura
Foto('s): McLarenMcLaren Artura op het circuit
Foto('s): McLarenMcLaren Artura op het circuit
Foto('s): McLarenMcLaren Artura interieur en dashboard
Foto('s): McLarenStoelen McLaren Artura
Foto('s): McLarenVoorkant McLaren Artura
Foto('s): McLarenStekker McLaren Artura
McLaren Artura
Vleugeldeur McLaren Artura
Zijkant McLaren Artura
McLaren Artura
Achterkant McLaren Artura
Stuur McLaren Artura
McLaren Artura in de pitsstraat
McLaren Artura in de pitsstraat
McLaren Artura
McLaren Artura op het circuit
McLaren Artura op het circuit
McLaren Artura interieur en dashboard
Stoelen McLaren Artura
Voorkant McLaren Artura
Stekker McLaren Artura

De eerste moderne McLaren was de MP4-12C. En de meeste McLarens die volgden, waren gebaseerd op de MP4-12C met dezelfde V8. De ene kreeg een hybride-toevoeging en de andere wat meer of minder vermogen, maar de koolstofvezel kuip en de ophanging was min of meer hetzelfde – op de Speedtail met drie stoelen na. De techniek van de MP4-12C ging 25.000 geproduceerde exemplaren mee. Nu is er een nieuwe basis, en hij heet de McLaren Artura.

McLaren bundelde alle kennis en optimalisatie van het afgelopen decennium en ontwikkelde iets wat ze graag McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) noemen. Deze koolstofvezel beenderen zijn geschikt voor hybride aandrijflijnen en geven het startsein voor een nieuwe generaties McLarens. Achterin ligt dan ook geen V8, maar een 3,0-liter V6 met twee turbo’s. Plus: het is een plug-in hybride.

Specificaties McLaren Artura

De 3,0-liter V6 produceert 585 pk en 585 Nm, wat neerkomt op net geen 200 pk per liter. De elektromotor – die aan de benzinemotor zit – produceert 95 pk en 225 Nm. Gecombineerd is dat goed voor 680 pk. De 0-100-tijd van de McLaren Artura is een kleine 3 seconden. De 0-300-tijd is 21,5 seconden. De elektrische actieradius is 30 kilometer dankzij de 7,4-kWh batterij. Het gewicht is slechts 1.498 kilo.

Is dit dan de nieuwe McLaren P1?

De P1 is inderdaad ook een plug-in hybride, maar de twee staan heel anders in de markt. De P1 is de ultieme McLaren en kostte destijds meer dan 1 miljoen euro. De Artura kost ongeveer een vijfde daarvan, in Engeland dan. De vanafprijs in Nederland is nog niet bekend. De McLaren Artura is meer een vervanger voor de 570S en aanverwanten. Hij komt naast de 720S en de GT in het aanbod.

Aluminium en koolstofvezel

De meeste panelen die je ziet, zijn van aluminium. De monocoque is dus van koolstofvezel. De ophanging is voorzien van adaptieve dempers, maar de stabilisatoren zijn nog ouderwets. Alleen de McLarens die hoger in de rangorde staan, hebben hydraulische stabilisatoren. McLaren vervangt het mechanische sperdifferentieel door een elektronisch aangestuurd differentieel. Ze zeggen dat dit zorgt voor meer controle, maar ze geven geen specifieke details over hoe dit nieuwe diff er precies uitziet of hoe het werkt.

De binnenkant van de McLaren Artura

De nieuwigheid gaat door aan de binnenkant. Zodra een sleutel in de buurt van de McLaren Artura komt, start het systeem al op. Zo hoef je niet te wachten op de navigatie. Het scherm is nu 8 inch groot en de auto is voorzien van moderne foefjes als adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en meer van dat soort systemen. De koplampen zijn adaptieve led-units en uiteraard is er een drift-assistent.

Reacties
  1. Chris zegt op 19 februari 2021 om 15:33:

    Weer zo;n lelijke McLaren, die er precies hetzelfde uitziet als de andere. Hopeloos model, geen wonder dat je er vrijwel nooit een ziet.

  2. Miguel zegt op 17 februari 2021 om 10:04:

    Dit is even wennen

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken