De eerste moderne McLaren was de MP4-12C. En de meeste McLarens die volgden, waren gebaseerd op de MP4-12C met dezelfde V8. De ene kreeg een hybride-toevoeging en de andere wat meer of minder vermogen, maar de koolstofvezel kuip en de ophanging was min of meer hetzelfde – op de Speedtail met drie stoelen na. De techniek van de MP4-12C ging 25.000 geproduceerde exemplaren mee. Nu is er een nieuwe basis, en hij heet de McLaren Artura.

McLaren bundelde alle kennis en optimalisatie van het afgelopen decennium en ontwikkelde iets wat ze graag McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) noemen. Deze koolstofvezel beenderen zijn geschikt voor hybride aandrijflijnen en geven het startsein voor een nieuwe generaties McLarens. Achterin ligt dan ook geen V8, maar een 3,0-liter V6 met twee turbo’s. Plus: het is een plug-in hybride.

Specificaties McLaren Artura

De 3,0-liter V6 produceert 585 pk en 585 Nm, wat neerkomt op net geen 200 pk per liter. De elektromotor – die aan de benzinemotor zit – produceert 95 pk en 225 Nm. Gecombineerd is dat goed voor 680 pk. De 0-100-tijd van de McLaren Artura is een kleine 3 seconden. De 0-300-tijd is 21,5 seconden. De elektrische actieradius is 30 kilometer dankzij de 7,4-kWh batterij. Het gewicht is slechts 1.498 kilo.

Is dit dan de nieuwe McLaren P1?

De P1 is inderdaad ook een plug-in hybride, maar de twee staan heel anders in de markt. De P1 is de ultieme McLaren en kostte destijds meer dan 1 miljoen euro. De Artura kost ongeveer een vijfde daarvan, in Engeland dan. De vanafprijs in Nederland is nog niet bekend. De McLaren Artura is meer een vervanger voor de 570S en aanverwanten. Hij komt naast de 720S en de GT in het aanbod.

Aluminium en koolstofvezel

De meeste panelen die je ziet, zijn van aluminium. De monocoque is dus van koolstofvezel. De ophanging is voorzien van adaptieve dempers, maar de stabilisatoren zijn nog ouderwets. Alleen de McLarens die hoger in de rangorde staan, hebben hydraulische stabilisatoren. McLaren vervangt het mechanische sperdifferentieel door een elektronisch aangestuurd differentieel. Ze zeggen dat dit zorgt voor meer controle, maar ze geven geen specifieke details over hoe dit nieuwe diff er precies uitziet of hoe het werkt.

De binnenkant van de McLaren Artura

De nieuwigheid gaat door aan de binnenkant. Zodra een sleutel in de buurt van de McLaren Artura komt, start het systeem al op. Zo hoef je niet te wachten op de navigatie. Het scherm is nu 8 inch groot en de auto is voorzien van moderne foefjes als adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en meer van dat soort systemen. De koplampen zijn adaptieve led-units en uiteraard is er een drift-assistent.

Advertentie

Reacties

  • mrs. Garrison says at 9 september 2021:

    @ Chris, daar ben ik het niet mee eens! Als je het mij vraagt zijn er tal van andere merken/ modellen die veel minder fraai zijn…
    Deze auto is minder schreeuwerig aangekleed dan een Lamborghini, er zijn mensen die dat juist mooier vinden.

    Reply
  • Chris says at 19 februari 2021:

    Weer zo;n lelijke McLaren, die er precies hetzelfde uitziet als de andere. Hopeloos model, geen wonder dat je er vrijwel nooit een ziet.

    Reply
  • Miguel says at 17 februari 2021:

    Dit is even wennen

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie