
Het slimme Active Air Management System (AAMS) van de Elva maakt een voorruit overbodig door de lucht over de passagiers heen te dirigeren. Voor het grootste deel, tenminste, want een hagelstorm of een zwerm vliegen houdt het niet tegen. Daarom biedt McLaren nu alsnog een Elva aan mét een voorruit.
De McLaren Elva met voorruit komt met handige extraatjes zoals ruitenwissers, ruitensproeiers en zonneklepjes. Het AAMS verdwijnt bij het aanvinken van de optie voor een ruit. Het gewicht neemt toe met zo’n 20 kilo. Volgens McLaren doet het plaatsen van de ruit geen afbreuk aan de ‘dynamische performance en stijfheid’.
Soms is de ruit verplicht
De voorruit is niet alleen een toevoeging voor comfort. In sommige Amerikaanse staten is de ruit nodig om de auto legaal te maken voor op de openbare weg. Er zijn geen specificaties bekend, maar de Elva met ruit zal niet veel langzamer zijn dan de versie zonder. Denk aan een 0-100-tijd van 2,8 seconden en een topsnelheid van ongeveer 325 km/u. McLaren bouwt 149 exemplaren van de Elva. Een deel van deze supercars zal dus voorzien worden van een voorruit. Een (inklapbaar) dak is alsnog niet aanwezig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


McLaren Elva

McLaren Elva: extreme roadster zonder voorruit

Speed Week 2024: welke auto is uiteindelijk de winnaar?

Speed Week 2024: McLaren W1 introductie

Speed Week 2024: supercars Corvette Z06 tegen McLaren 750S

Automerk waarschuwt klanten de ramen dicht te doen bij hogere snelheden omdat de achterruit anders wegwaait

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Compleet nieuwe McLaren W1 genereert 1.000 kg aan downforce

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Deze 8 Mercedessen faalden keihard, maar het zijn wel leuke (en betaalbare) tweedehandsauto’s

‘Waarom hebben sommige auto’s een 16-volt badge en wat is daar zo bijzonder aan?’

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Deze acht toffe auto’s worden nog cooler van goedkope stalen velgen

Wat is er dan nog zo speciaal aan, lijkt nu gewoon op bijna elke andere McLaren