Wat je wilt, is een specialist. Een bedrijf met een focus. Een restaurant moet geen gigantisch menu hebben, maar een specialisatie. Maar misschien, heel misschien, is er ergens op de wereld wel een geniaal restaurant dat Italiaans, Aziatisch, Frans én Nederlands op z’n smakelijkst serveert. Die eetgelegenheid is wat de McLaren GT is.

Want de McLaren GT moet sportief én comfortabel zijn. Ze wilden – heel terecht – in Woking geen SUV maken, maar wel een Grand Tourer. Het is een auto die je vaak kunt gebruiken en waarmee lange afstanden kunt afleggen. Hij is praktischer en comfortabeler dan andere auto’s van McLaren. De naam ‘McLaren GT’ is niet inspiratievol, maar wel doeltreffend.

Mike Flewitt, de CEO van McLaren, claimt dat de GT ‘op competitieniveau zit qua prestaties, continent-overbruggende capaciteiten bezit en ingepakt is met een prachtige en lichtgewicht koets’. Niet dat de allerrijksten op deze wereld tegenwoordig nog rijden naar hun bestemmingen, maar dat weerhoudt McLaren er niet van de roadtrip te romantiseren.

De McLaren GT mist een achterbank. Is dat een probleem? Rob Melville, de designdirecteur bij McLaren, denkt van niet: ‘Mensen willen een GT zoals in The Italian Job. Ze willen weinig gewicht, schoonheid en bagageruimte. De achterste zitplaatsen zijn slechts een manier om de aankoop te rechtvaardigen, ze zijn er niet om mensen te vervoeren.’

De bagageruimte van de McLaren GT

Daarom focuste Melville zich op de echte behoeften van de klanten en verhoogde de zitpositie voor een makkelijkere instap. Het inlaatsysteem van de motor werd lager geplaatst voor meer bagageruimte. In totaal kun je nu 420 liter achterin kwijt en 150 liter voorin. De Portofino en de DB11 bieden 300 liter. De Bentley Continental doet 358 liter aan bagageruimte en de Porsche 911 zelfs maar 115 liter.

Daarom is de McLaren GT groter dan de 720S. De achterkant groeide in lengte voor meer bagageruimte en de neus groeide iets om de proporties van de auto juist te krijgen. Met een lengte van 4,68 meter is hij nog wel korter dan de Aston Martin DB11. De neus is door een lift-kit net zo hoog als een Mercedes C-klasse en het zicht rondom is prima. Een cabrioversie zal McLaren niet maken.

Het onderstel van de McLaren GT

Het onderstel van de McLaren GT lijkt op dat van de 720S. De veren en dempers zijn specifiek om het unieke karakter van de GT te creëren. De geometrie van de stuurinrichting is anders voor meer stabiliteit op de snelweg. De banden zijn stiller en winterbanden zijn optioneel te bestellen. De remmen zijn van staal in plaats van composiet.

Er is meer geluidsdemping en dikker glas. Volgens McLaren is de auto stiller dan de auto’s van Ferrari en Aston Martin. Je hoort overigens de motor wél. Een nieuw in- en uitlaatsysteem zorgt voor een diepere grom dan andere McLarens. De compressie van de motor is hoger voor een betere gasrespons. McLaren was op zoek naar vermogensafgifte over het hele toerenbereik.

De specificaties van de McLaren GT?

Het vermogen piekt op 620 pk bij 7.5000 tpm en de V8 schreeuwt door tot 8.500 tpm. Het koppel is 620 Nm. De 0-200-sprint is klaar in 9 seconden en de topsnelheid is 326 km/u. De 0-100-tijd is trouwens 3,2 seconden en hij weegt 1.535 kilo met alle vloeistoffen. Rij-assistenten schitteren door afwezigheid. Er is bijvoorbeeld geen adaptieve cruisecontrol of lane-assist. McLaren zegt dat ze deze opties nog in overweging hebben voor de toekomst.

Mclaren GT: de prijs

Hebberig geworden van al dit moois? De McLaren GT kost 252.000 euro. Een Bentley Continental GT met W12-motor kost 271.000 euro. De Aston Martin DB11 met V12 kost ook ongeveer 270.000 euro, de DB11 met V8 kost 230.000 euro. Daarmee is de McLaren GT serieus een koopje te noemen als je het vergelijkt met de andere prijzige GT’s. De levering begint aan het einde van dit jaar al.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)