Rank. Dat is het woord wat in ons opkomt als we de McLaren Speedtail van de zijkant bekijken. Het is de spirituele opvolger van de McLaren F1. Drie stoelen, een stratosferische topsnelheid en een bijpassend prijskaartje. En het interieur is verrukkelijk symmetrisch.

Elk van de 106 eigenaren betaalden een prijs noordelijk van 2,3 miljoen euro voor de hyper-GT met 1.050 pk. De topsnelheid ligt nét boven de 400 kilometer per uur (of 250 mijl per uur). McLaren houdt de lippen nog stijf op elkaar als het gaat om de motorspecificaties – maar hoogstwaarschijnlijk gaat het om de bekende V8 met hybridehulp.

De McLaren Speedtail is eigenlijk het tegenovergestelde van de Senna. Niets 800 kilo downforce en spijkerharde prestaties – een bijzonder lage luchtweerstand en alle comfort die je je kunt wensen. Met 5,13 meter is ie 60 centimeter (CENTIMETER!) langer dan een Bugatti Chiron. Van nul naar 300 km/u doet ie in 12,8 seconden. De 0 naar 100-tijd is nog onbekend.

De prestaties zijn wat onderweldigend. Hij is slechts 11 km/u sneller dan de 25-jarige F1 en met 1.050 pk is de Speedtail niet krachtiger dan een Agera, Chiron of Venom F5. Maar misschien is dat niet het punt van deze McLaren. Het is een verschijning die alle aandacht opeist. Het design is haast Art Deco te noemen en had zo een toekomstvoorspelling uit de jaren dertig kunnen zijn.

De wieldoppen blijven stilstaan

Ontwerper Rob Melville beschrijft de McLaren Speedtail als: ‘een komeet, met de massa vooraan en een lange staart.’ De vreemde wieldoppen zijn cruciaal voor de hoge topsnelheid: ‘zonder de dichte wielen waren de huidige prestaties onmogelijk.’ De afdekkingen op de voorwielen blijven stil wanneer de wielen draaien en elimineren de turbulentie bijna volledig. Je kunt ze verwijderen, maar McLaren raadt dat af.

Geen spiegels

De trend van geen spiegels zet door. McLaren verstopt ze in de koets wanneer de Speedtail stilstaat. Hoewel de digitale spiegels binnenin wat mooier afgewerkt mochten zijn, is verder de kunst van het weglaten toegepast. Geen zonneschermen, bijvoorbeeld. Met een druk op de knop verduistert de voorruit. De ledverlichting zit ín de voorruit.

Druk op de Velocity-knop en de camera’s aan weerskanten klappen in. De auto zakt door zijn hoeven en de aerodynamica stelt zich in voor topsnelheid. McLaren zegt niet of deze functie officieel op de weg gebruikt mag worden. De McLaren Speedtail weegt overigens 1.430 kilo (de P1 weegt 1.395 kilo).

Het Scandinavische leer is in zo geplaatst, dat je makkelijk in de middelste stoel kunt schuiven. Eenmaal in de stoel, houdt de leren bekleding je vast op de plek. De deuren gaan elektrisch open. In de cabine kun je 162 liter bagage kwijt en achterin ‘meer dan 60 liter’, aldus McLaren. En bekerhouders? Die staan op de optielijst. Of eigenlijk stonden: de McLaren Speedtail is helemaal uitverkocht.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)