Meer files tot en met 2023

Duivels dilemma: door dalende brandstofprijzen staan we de volgende jaren meer in de file

Foto('s): Alexander Popov / Unsplashpakjesavond-file
pakjesavond-file

Reistijdverlies. Zo noemt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) het. Een eufemisme voor de slechtste manier om je dag te beginnen – en te eindigen. En de bloeddrukverhogende ellende neemt de komende jaren alleen maar toe. Allemaal aansluiten in de meest deprimerende polonaise.

Volgens het KiM groeide het aantal auto’s op de weg met 1,4 procent sinds het einde van 2017. De drukte nam toe met maar liefst 5,1 procent. Zijn we met z’n allen nóg slechter gaan rijden? Vandaag stond er meer dan 900 kilometer aan files en het was daarmee de drukste spits van dit jaar. Als je onderdeel was van dit jaarrecord, zal dat je niets verbazen.

Tot en met 2023 zal het reistijdverlies met 35 procent toenemen in vergelijking met 2017. De economische groei en een verwachte daling van de brandstofprijzen in 2019 dragen bij aan het extra leed. Juist: minder voor de peut betalen maar er niet van kunnen genieten. Het had een truc van Satan kunnen zijn. Toch maar de overweging maken om een bed op het kantoor neer te zetten.

Maatregelen

De overheid pompt 20 miljard euro in het wegennet. De kapitaalinjectie resulteert in zo’n 1.000 kilometer extra asfalt. Dit ligt er helaas niet van de een op de andere dag. Pas in 2023 gaan we de resultaten zien van de verbeterde infra. Vijf. Jaar. Lang. Filerijden.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken