Geregeld krijgen wij op de redactie de vraag: ‘wat is de beste auto ooit gebouwd?’ Dan komen er voorbeelden bij van onverwoestbare Japanners en alle producten van General Motors. Plus de Citroën SM. Maar als je er heel erg nuchter naar kijkt, is de Mercedes E-Klasse van de 124-generatie de beste auto ooit gebouwd. Het is namelijk een auto die bijna alles goed doet. Bijzonder: dit jaar kun je hem wegenbelastingvrij rijden omdat hij oldtimer is geworden.

De E-klasse van de W124 generatie is namelijk 40 jaar oud geworden vandaag. Dat wil zeggen dat de eerste exemplaren de klassiekerwaardige leeftijd hebben bereikt. Uiteraard geven we er ook een beetje context bij, want waarom is dit eigenlijk de beste auto ter wereld? Het is een auto die eigenlijk alles heel erg goed deed. Het was nog een tijd dat de Mercedes ingenieurs de auto ontwikkelden en dat de marketingafdeling daar vervolgens een prijs aan hing.

Naast de betrouwbaarheid nog pluspunten aan de E-Klasse?

Maar er was meer dan de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De Mercedes 124 was uiterst comfortabel, behoorlijk ruim, zeer aerodynamisch (en dus zuinig) en tijdloos elegant. En nu kun jij deze als klassieker rijden. Maar stel dat je overstag gaat en zo’n W124 wil, wat krijg je dan? Want ja, de 500 E en de cabrio’s zijn waanzinnig leuke auto’s voor erbij, maar die kwamen pas (veel) later.

Mercedes W124 ontwerpstudio

Bij introductie was het motorenaanbod vrij beperkt. Instappen deed je met een ‘200’, nog zonder de E erachter. Deze hebben nog een carburateur (voor het betere klassiekergevoel). De 230 had wel brandstofinjectie. Voor het ware genieten wil je het liefst een 260 E of 300 E beide met zes-in-lijn. De W124 is vrij licht, dus in principe is een 230 voldoende, maar een zescilinder past het beste als je wil genieten.

1 miljoen kilometers: het kan met de Mercedes 124

De W124 staat ook synoniem als het gaat om dieselmotoren. De combinatie van een turboloze diesel en de W124 staat garant voor honderdduizenden probleemloze kilometers. Het probleem is: dat weet eigenlijk iedereen. De meeste diesels zijn dan ook helemaal opgereden. Met normaal onderhoud was 1 miljoen kilometers geen probleem. Sommigen halen het dubbele en er zijn nog altijd landen waar de auto’s als taxi kilometers blijven vreten.

Lees ook: We vroegen AI-bot ChatGPT wat de beste auto ter wereld is (en het antwoord is bijzonder)

De productie van de Mercedes 124 begon in november van 1984 – inderdaad 40 jaar geleden. Het vinden van vroege exemplaren kan nog best lastig zijn. De meeste diesels zijn opgereden en ook veel benzine-uitvoeringen hebben er een zwaar leven opzitten. Een net exemplaar doet al gauw 12.500 euro of meer. Maar verder is het redelijk goedkoop rijden. Verzekering is goed te doen, de onderdelenvoorziening is verrassend goed voor elkaar en er zijn een hoop bedrijven die zich bezighouden met het rijdend houden van dit soort oude Benzen.

Reacties

  • Chris heeft op 26 november 2024 geschreven:

    Mercedes wordt weer zwaar overgewaardeerd. Wel eens meegereden in dit taximodel, ik vond de zit achterin helemaal niet comfortabel, dus voor mij is het zeker niet de beste auto ooit gebouwd en ik vind het ook een vrij plomp model, niets moois aan.

    Reageer
  • Defender heeft op 24 november 2024 geschreven:

    W.G. Freude am fahren…? Dat is de leus van concurrent BMW…hahah!!

    Reageer
  • Nan K. heeft op 23 november 2024 geschreven:

    ‘Das beste oder nichts’ was de slogan voor de W124. Bouw de beste auto ter wereld en daarna bepalen we wat ie moet kosten. Een ‘kale’ coupé kostte 100.000 gulden (5-bak, stoffen bekleding en raamslingers), de optielijst was gigantisch en als je alles had aangevinkt, kostte ie 200.000 gulden…

    Ik heb al bijna 9 jaar een W124 coupé (230E), als daily driver. Heerlijke klasbak, ideaal voor lange afstanden. Elke dag een feestje en een straf als je moet uitstappen. Bomvol opties, over elk detail is nagedacht. Bijv. een verwarmd ruitensproeierreservoir want ‘afwassen doe je toch ook met warm water?’ zei men destijds bij Mercedes-Benz.
    Ik startte met 169k op de klok, inmiddels staat de teller bijna op 468.000 km. Uiteraard regelmatig onderhoud en niet besparen op originele onderdelen. APK op z’n sloffen en nul afschrijving. Op naar de 5 ton en méér!

    • Tachtiger heeft op 30 november 2024 geschreven:

      Vol ongeloof heb ik even de mercedes prijslijst van mei 84 er bij gepakt. Maar je moet in de war zijn met de S.

      Reageer
    Reageer
  • Riksja heeft op 23 november 2024 geschreven:

    Wel het waren en zijn top auto.s maar hadden net zo goed zwakke punten er zijn er vele verroest voor dat er 4 ton op de teller stond zelf zo.n 240 gehad overal roest nog erger dan de Franse bolides

    • GJ heeft op 24 november 2024 geschreven:

      Ik heb er ooit in gereden voor een proefrit toen ik op zoek was naar een andere tweedehands auto. Vanwege de verhalen van de fans had ik hoge verwachtingen maar het viel me nogal tegen. De Japanner die ik toen uiteindelijk kocht was qua prijs gelijk maar ook jonger, comfortabeler, luxer, ruimer, reed soepeler, was erg betrouwbaar en goedkoop in onderhoud.

      Reageer
    Reageer
  • Harmen heeft op 23 november 2024 geschreven:

    Ik heb een 1991 300CE, coupé dus. Het is werkelijk een fantastische auto. Zeer goede wegligging, uitstekende prestaties (0-100 in 8.5s) maar ook stil en comfortabel. Zeker de tweedeurs is ook een opvallende verschijning

    • Marc-Arthur heeft op 24 november 2024 geschreven:

      We hebben er 300.000 km mee gebeld, ik deed hem weg en hij rijdt nog rond, mijn vrouw heeft het me nooit vergeven dat ik hem verkocht

      Reageer
    Reageer
  • Lourens heeft op 23 november 2024 geschreven:

    Weet je zeker dat zijn concurrent de Volvo 740 hier niet hoort te staan?

    Reageer
  • Frank heeft op 23 november 2024 geschreven:

    Daar hebben de europese producenten zich dus mee in de vingers gesneden, een vw golf 2 en een B3 passat waren ook van een dergelijk kwaliteitsnivo. De laatste 15 jaar is het: dat mag die kosten: stop er maar uitgemergelde mini motoren in, en de componenten moeten “net” de garantie termijn meegaan, distributie riem die door de olie loopt (ford) en dan zeggen we (bij vw) dat een olieverbruik op de TSI TFSI motoren tot 1 liter op 1000 km “binnen de marge ligt” gevolg: korte termijn winst en NU laat de consument die dit heeft meegemaakt EU merken links liggen en kopen japanse of koreaanse merken

    • Frank heeft op 23 november 2024 geschreven:

      Trouwens mercedes is die taximarkt waar ze bijna een monopolie hadden volledig kwijt aan toyota er rijden nu net zoveel % auris/corrola wagons dan in de jaren 80 E mercedessen

      Reageer
    Reageer
  • Wil de Valk heeft op 23 november 2024 geschreven:

    Ik heb begin jaren ‘90 een “schitterende” Mercedes Coupé 6 cilindermoter gehad.Volledig gestyled door Duchatelet. Kostte toen 3 miljoen Bfrs! Wat een puinhoop voor zovéél geld. 3 motoren moeten wisselen! De laatste zonder dat Mercedes er nog in tussenkwam. Schandalig. Ik ben een ervaren en rustige chauffeur dus daaraan lag ‘t niet. De elektronica van die wagen was bedroevend. Ik had hem te koop gezet maar moest iedere dag de accu opladen om als er een gegadigde kwam toch nog een testrit te doen!
    Uiteindelijk hebben ze die bak gepikt (thuis ingebroken en autosleutels meegenomen) Gelukkig was ik goed verzekerd en blij dat ik van die misère verlost was. De “Beste Auto” OOIT ??? Klinklare onzin. Ook veel taxichauffeurs klaagden over de haperende elektronica van Mercedes in de jaren ‘90. De redactie van Topgear zou zich beter moeten informeren.

    • Petet heeft op 23 november 2024 geschreven:

      Omdat ene Wil de Valk pech had met zijn Mercedes wil nog niet zeggen dat alle W124 slecht waren.

      • Bob heeft op 23 november 2024 geschreven:

        Niks is in Nederland belasting vrij.

        • Robert heeft op 23 november 2024 geschreven:

          Wil, met n=1 kun je echt geen oordeel vellen over de miljoenen van de Baureihe 124 die er tussen 1984 en (ik dacht) 1995 zijn gebouwd en verkocht. Natuurlijk, ze konden ook fantastisch roesten, maar dat gold eigenlijk voor elke auto tot op het moment dat Audi verzinkt staal ging toepassen op carrosseriedelen.

          Motorische ellende kan natuurlijk ook voorkomen, maar als een en dezelfde chauffeur drie keer een nieuwe motor moet laten inbouwen, dan is de vraag gerechtvaardigd of het misschien niet tóch aan de chauffeur heeft gelegen. Want n=1, weet je nog?

          • Anton heeft op 24 november 2024 geschreven:

            #Robert. Helemaal met je eens, er zal best een enkeling tussen hebben gezeten. Ook is het belangrijk een goede mening te geven als je niet over een nieuw aangeschafte W124 spreekt. Een tweede hands aangeschafte W124 kan natuurlijk een schade hebben gehad die slecht gerepareerd is en daardoor weg rot. Ook kan de motor al verkeerd zijn onderhouden. Ik vermoed dat diegene die Wil zijn auto heeft gestolen ook vind dat het niet goede auto was. Al met al goed opgelost Wil, nu je de verzekering hebt laten betalen voor jouw “ellende”.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • R.V. heeft op 22 november 2024 geschreven:

    Ik zelf heb mijn 230 E nu bijna 20 jaar in mijn bezit. Ga nu naar de 400.000 km. Bijzonder ruime en prettige auto en rijdt nog steeds heerlijk. APK stelt nog steeds niets voor…. komt er fluitend doorheen.
    Is een benzine uitvoering uit 1991. Ongeveer 1x per maand tanken is voldoende en loopt nog steeds 1 op 12.
    Op naar de 1.000.000 km.

    Reageer
  • W.G. heeft op 22 november 2024 geschreven:

    Mooie tekst over een fantastische auto. Ik bezit zelf een 230E uit 1990 met slechts 30.000 op te teller.
    Alle papieren om te bewijzen dat het klopt.
    Rijdt fantastisch: Freude am fahren.
    Ik bezit de auto nu bijna 3 jaar. Heel blij mee.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)