Mercedes-AMG G 63: 1e rij-indruk

Onze eerste kilometers in de gloednieuwe G - met kletterende offroad-video

Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Foto('s): Daimler AGMercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)
Mercedes-AMG G 63 (2018)

TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes G-klasse. In ons komende nummer, dat vanaf 17 mei in de winkel ligt, lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Mercedes G-klasse
Uitvoering: AMG G 63
Locatie: omgeving van Perpignon, Zuid-Frankrijk
Weersomstandigheden: 16 graden en lichtbewolkt

Leuk zeg, de ‘nieuwe’ Mercedes G-klasse.

Ah, ben jij er zo een? Laat ons je iets vertellen: deze G-klasse is wel degelijk nieuw. Van top tot teen. De enige onderdelen die van de oude werden overgenomen, zijn de deurklinken, de reservewielhoes en de koplampsproeiers. De rest is opnieuw vormgegeven en opnieuw uitgedacht.

Waarom ziet ie er dan hetzelfde uit?

Omdat Mercedes geniaal is. In plaats van hun icoon helemaal om te gooien om aan de moderne eisen en regelgeving te voldoen, hebben ze zich in het zweet gewerkt om de klassieke vorm te behouden. Dit is het soort engineering waar wij enthousiast van worden.

Wat is er precies nieuw?

Om te beginnen is de G maar liefst 55 procent stijver dan voorheen, door gebruik van ultrasterk staal en aluminium. Toch is ie ook 170 kilo lichter geworden. Hij is 12 centimeter breder, wat je duidelijk merkt in het interieur. En aan het weggedrag, dat veel standvastiger is. Er is een onafhankelijke voorwielophanging en nieuwe besturing, maar de drie (volledig te sperren) differentiëlen bleven. De lage overbrenging werd lager, de grondspeling groter, net als de aanloop-, afrol- en hellingshoeken.

Hoe rijdt het op de weg?

Vele malen beter dan je zou verwachten. Waar de vorige AMG G-klasse nogal eens in z’n elektronische vangnetje terechtkwam omdat z’n onderstel het allemaal niet aankon, kan deze het fysiek veel beter hebben. Er zijn (optioneel) twee grote schermen aan boord, plus moderne foefjes als actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol. De nieuwe G is comfortabel en stil – tenzij je de V8 aanspreekt, natuurlijk. Dat is trouwens de 4,0-liter biturbo uit de AMG GT R, met 585 pk en 850 Nm. Goed voor 0 naar 100 in 4,5 seconden en een begrensde top van 220 km/u, of 240 km/u als je het lief vraagt (en betaalt).

En in het terrein?

Och, in het terrein… We reden over een leuk pad met een aardig tempo, maar de instructeur van AMG deed ons daarna even voor hoe het moest. We namen het op – zie de video hieronder. En de G-klasse gaf geen krimp.

Wat kost zo’n nieuwe oude G-klasse?

Dat is een iets minder vrolijk verhaal: in Nederland heb je ‘m vanaf 231.550 euro. Belgen blijven wederom iets ruimer in de slappe was zitten met een vanafprijs van 156.211 euro. Niet goedkoop, maar je krijgt er een werkelijk unieke machine voor terug, en wat ons betreft een van de geweldigste auto’s die er zijn.

Lees onze volledige rijtest van de Mercedes-AMG G 63 in TopGear 156, vanaf 17 mei in de winkel!

Video: een wilde rit in de Mercedes-AMG G 63

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken