Mercedes-AMG GLA 45 S is hoog en heet

De A-klasse AMG voor 45-plussers

Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S rijder
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S interieur
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S interieur dashboard
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S Motor
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S r
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S Zijkant
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S Zijkant
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S uitlaten
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S canards velgen remmen
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S achterspoiler
Foto('s): DaimlerMercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S rijder
Mercedes-AMG GLA 45 S interieur
Mercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S interieur dashboard
Mercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S Motor
Mercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S
Mercedes-AMG GLA 45 S r
Mercedes-AMG GLA 45 S Zijkant
Mercedes-AMG GLA 45 S Zijkant
Mercedes-AMG GLA 45 S uitlaten
Mercedes-AMG GLA 45 S canards velgen remmen
Mercedes-AMG GLA 45 S achterspoiler
Mercedes-AMG GLA 45 S

Een performance-SUV is met de moderne onderstelwetenschappen al lang geen contradictio in terminis meer. Adaptieve dempers, actieve stabilisatoren en magische torque vectoring zorgen voor onwaarschijnlijke prestaties bij de zwaarlijvige voertuigen. Maar de beste performance-SUV is wellicht de Mercedes-AMG GLA 45 S – simpelweg omdat het de minst SUV-achtige SUV in zijn soort is. Ten opzichte van de A-klasse krijgt ie iets meer bodemspeling en iets minder prestaties.

In deze AMG-uitmonstering beschikt hij over dezelfde 2,0-liter viercilinder met 421 pk of 387 pk. Die meest potente versie krijgt een S’je achter de naam. De extra bodemspeling kost de Mercedes-AMG GLA 45 S een halve seconde van de 0-100-tijd. Het bekende sprintje zit er nu in 4,3 seconden op, of in 4,4 seconden voor de GLA 45 zonder S. De topsnelheid is een ongewijzigde 270 km/u voor de snelste uitvoering en 250 voor de instapper.

Over offroad-modi, toch wel vrij normaal bij SUV’s, rept Mercedes met geen woord. Ook over een driftmodus blijft het stil. Wel noemt AMG de rij-modi Race, Sport+, Sport, Comfort, Slippery en Individual. De Mercedes-AMG GLA 45 S lijkt dus op de eerste plek een hot hatch, en op de tweede plek een SUV. Helemaal top, want wie gaat er nu echt de bergen in met zijn AMG? De GLA AMG komt altijd met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Ook zijn adaptieve dempers en flinke remmen standaard, 360 millimeter voor de S en 350 millimeter voor de non-S.

Versterkt carrosserie

AMG verhoogde de stijfheid van de GLA om de precisie van het stuurgedrag te verhogen. Verspreid door de auto vind je torsieplaten en diagonale steunen. Ook het interieur werd onder handen genomen, met onder meer gele accenten en AMG-logo’s. Het optionele AMG Track Pack (standaard op de S) toont allerlei prestatiegegevens aan de bestuurder, zoals rondetijden en kwartmijltijden.

De prijzen van de Mercedes-AMG GLA 45 en 45 S zijn nog niet bekend. De A 45 en de A 45 S kosten in Nederland respectievelijk 92.647 en 98.396 euro. De normale GLA kost ruim 10.000 euro meer dan de A-klasse, dus hou rekening met prijzen boven de 100.000 euro voor de GLA 45 S. De normale GLA komt dit voorjaar als eerste op de markt; de potente versie zal daarna volgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken