Het is gebeurd. Alle ontevredenheid over de snelheidsverlagingen en de stikstofpolitiek heeft zich gemanifesteerd in een stuk blik van 5,2 meter bij 2 meter met de naam Mercedes-AMG GLS 63. Het is de grootste AMG die je op dit moment kunt kopen en de laatste auto die iemand ooit nodig zal hebben, en we zijn blij dat ie er is. Want zonder hyperbolische creaties is de wereld ook maar zo saai.

Geen V12 voor de Mercedes-AMG GLS 63, maar de inmiddels welbekende 4,0-liter V8 die in haast alle AMG-modellen ligt – en bijvoorbeeld de nieuwe Aston Martin DBX. In de GLS produceert de achtcilinder 612 pk met 850 Nm en als druppel op de gloeiende plaat geeft een elektromotor een extra zetje van 22 pk. Deze elektromotor klust ook bij als startmotor en generator om stroom terug te winnen. Een negentrapsautomaat stuurt het vermogen naar alle 23-inch wielen. De Mercedes-AMG GLS 63 sprint in 4,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid is 280 km/u.

Uiteraard staat de GLS op luchtvering met diverse standen voor sportiever, comfortabeler of ruiger rijgedrag. Prijzen van de Mercedes-AMG GLS 63 volgen later. Vandaag wordt de Mercedes-Maybach GLS onthuld, het luxebroertje van deze Mercedes-AMG GLS 63. Ooit gonsde het over een V12-motor voor de blikwording van opulentie – maar dat lijkt ons inmiddels niet heel waarschijnlijk meer. De V12 van Mercedes vind je binnenkort alleen nog maar in de sportauto’s van Pagani.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)